2018-12-01 | RCS 1 – RSRC 2 | 43-10

Rugbyclub wint thuis rommelige wedstrijd tegen de Rotterdamse studenten

De toekomst van Spakenburg was eerst aan de beurt. Vroeg in de ochtend al op pad samen met rugbyclub Eemland richting Driebergen voor een toernooi met meerdere rugbyclubs uit de omgeving. Helaas net geen winst maar wel weer een ervaring en een leuke dag rijker.

In de middag was het de beurt aan de senioren. RC Spakenburg mocht thuis spelen tegen de studenten uit Rotterdam die nog geen wedstrijd hadden gewonnen. Ze kwamen met 13 man, waaronder enkele basis spelers van hun eerste team. Doordat ze met 13 man gingen spelen mocht Spakenburg maar 14 man opstellen in plaats van de 15 personen normaal gesproken.
Spakenburg ging er meteen volle bak tegen aan en in de eerste minuut werd er al een try gescoord maar meteen afgekeurd van Mark Schutte omdat hij tijdens zijn run over de zijlijn heen rende en de referee dit zag. Binnen 3 minuten ging hij al voor de herkansing en wist nu wel te scoren. 5-0. 5 Minuten later wist Spakenburg in de andere hoek te scoren met een try van Gerbert van Bochove. Nu de stand zo snel al op 10-0 kwam te staan leek het een makkelijke pot te gaan worden. Maar gelijk na de aftrap wist Rotterdam vrij vlot alweer te scoren en de stand terug te brengen op 10-5. Vlak voor het einde van de eerste helft was het Henk-Leen Bos die in een rommelige situatie zijn kans greep en de ruststand bracht op 15-5 voor de thuisploeg.

Na de rust zag het spel er nog steeds het zelfde uit. Spakenburg had het overwicht maar door steeds kleine foutjes en niet snel genoeg de ruimte te benutten was het nog niet overtuigend genoeg. In deze moeizame pot wist Henk-Leen Bos in de 54e minuut door te breken op snelheid maar werd hij door een hoge tackle neergehaald, deze tackle bestrafte de referee met een penalty try voor Spakenburg 22-5. In de 63e minuut was het de Welshmen Keiron O’Neill die wist te scoren en Jonathan de Boer die de conversie raak schoot en de stand uitbreidde naar 29-5. De studenten wisten daarna in de 70e minuut weer te antwoorden en de stand terug te brengen op 29-10. In de laatste 10 minuten speelde de studenten door een blessure uiteindelijk met 2 man minder en had Spakenburg vrij spel. Keiron O’Neill wist nogmaals te scoren en wederom werd de conversie benut 36-10. En een paar minuten later was het Sander van Wincoop die wist te scoren en inclusief de conversie van Jonathan de Boer kwam de eindstand op 43-10. Ondanks dat Spakenburg de hele wedstrijd met een man meer heeft gespeeld en zelfs aan het einde met 2 man was het geen overtuigende score. Maar uiteindelijk zijn wel de volle nodige punten binnen gehaald.