2018-11-24 | Zaandijk 1 – RCS 1 | 17-22

Rugbyclub wint zware pot uit tegen Zaandijk.

De kou trekt het land al in en met lood in de schoenen vertrok Rugby Club Spakenburg afgelopen zaterdag naar Zaandam om te spelen tegen de nummer 2 in de competitie. Spakenburg speelde de afgelopen wedstrijden niet erg constant en wist dat het de borst nat kon maken. Het spel ging gelijk op en in de 8e minuut was het Zaandijk die met 3-0 voor kwam te staan door een penalty tussen de palen. Na 15 minuten speeltijd wist Zaandijk deze score uit te breiden naar 10-0 met een try inclusief conversie. Voor de rest ging het gelijk op en bleef het 10-0 tot aan de rust in de eerste helft.

In de 52e minuut wist Wouco de Graaf een penalty te verzilveren en kwam de stand op 10-3. Spakenburg kreeg door deze punten weer vleugels en 5 minuten later wist Mark van den Broek er door heen te glippen en zijn eerste try te scoren voor RC Spakenburg waarbij tevens de conversie werd benut door Wouco de Graaf en de stand weer gelijk kreeg op 10-10. De spanning was meteen weer terug en het kon nog alle kanten op. Ondertussen werd er gewisseld en kwam de ervaren prop Patrick van Rossum erin te staan, mede door deze wissel stond de scrum van Spakenburg weer op volle kracht en wisten ze meerdere scrum situaties te winnen. Zaandijk werd steeds meer teruggedrongen op hun eigen helft maar in de 62e minuut wisten ze door te breken en te scoren. 17-10. 5 minuten later wist Jonathan van Kleij na een mooie run te scoren en werd ook wederom de conversie benut door Wouco de Graaf en stond de stand weer gelijk en nu op 17-17. Het kon nog beide kanten op en de ploegen waren erg aan elkaar gewaagd. In de 72e minuut was het Mark van der Broek (tevens man of te match) die een mooie bal onderschepte na een line out, hij maakte veel meters als voorwaartse, en uiteindelijk was het Luuk Martijn Hopman die het af wist te maken wat de stand bracht op 17-22. In de laatste 8 minuten was het voor beide ploegen knokken voor elke centimeter en nadat uiteindelijk het verlossende eindsignaal klonk kon Spakenburg met de punten naar huis.

‘08 03-00 pen RC Zaandijk 1
‘15 10-00 RC Zaandijk 1