2023-05-20 | Waterland – RCS | 19-43 | promotiewedstrijd

Rugbyclub promoveert naar de tweede klasse

Zaterdag 20 mei stond de promotiewedstrijd op de agenda tegen Rugbyclub Waterland 1 in Purmerend. Beide partijen hadden als doel een plekje in de tweede klasse te bemachtigen.

Na 11 minuten was het Spakenburg welke de score kon openen met een push over vanuit een scrumsituatie en was het Arno Mastenbroek welke de try op zijn naam kreeg, inclusief de conversie van Ruben Ruizendaal stond Spakenburg met 0-7 voor. Maar 3 minuten later wist Waterland met een tegenoffensief te antwoorden en er 7-7 van te maken. Na 20 minuten gespeeld te hebben was het Krijn Twigt die Spakenburg weer op voorsprong wist te brengen inclusief wederom de gemaakte conversie van Ruben Ruizendaal. 7-14. Enkele minuten voor de rust was het antwoord weer vanuit Waterland met een 14-14 en lieten zien dat de wedstrijd nog lang niet gespeeld was, ze hadden de lijn goed op orde en wisten hier met handige offloads goed door de Spakenburgse verdediging heen te breken. Kort erna na herhalende overtredingen werd er een penalty try toegekend aan Spakenburg en konden ze hiermee met een 14-21 voorsprong de rust in.

In de tweede helft wist Spakenburg binnen 10 minuten alweer de score verder uit te bouwen, met een try van Jaap Duijst en ook van Julian Koops. 14-31. Beide teams moesten er hard aan werken in de strijd op een plekje in de tweede klasse, Spakenburg had zichtbaar de sterkere scrum en wisten de meeste hiervan dan ook te winnen. In de 65e minuut wist uiteindelijk Gideon van Kleij weer een score te maken en ook Ruben Ruizendaal was in de gelegenheid deze punten tussen de palen mee te pakken. 14-38. Zenuwslopende minuten tikten voorbij. Waterland weet nog 5 minuten voor het einde te scoren 19-38. Arie-Tjerk Razoux Schultz heeft als full back belangrijke tackles gemaakt waardoor er zeker een try of 3 voor Waterland werden voorkomen. In de laatste minuut van de wedstrijd was het Arie-Tjerk Razoux Schultz die nog wist te scoren en klonk na de gemiste conversie het eindsignaal waarna de vreugde bij de spelers en de meegereisde supporters losbarstte. Spakenburg wint deze promotie wedstrijd met 19-43 en gaat komende seizoen uitkomen in de tweede klasse.

De trotse voorzitter Rikkert de Jong spreekt zijn spelers en de meegereisde supporters toe. “Vanaf nu gaan wij als club deze stijgende lijn aanhouden, samen groeien en samen zullen wij verder bouwen en een podium garant zetten voor de aankomende jeugdleden”. Komend seizoen zal de rugbyclub tevens een tweede team en een dames team inschrijven, een mooi moment voor nieuwe leden om aan te schuiven bij deze bruisende club!

Scoreverloop

“11 0-7 Try Arno Mastenbroek, conversie Ruben Ruizendaal