Het Oranje Rugby Festijn was weer prachtig

De avond voor Koningsdag was er zoals ieder jaar weer feest op De Vinken. Rugbyclub Spakenburg organiseerde het Oranje Rugby Festijn, in de volksmond ook wel beter bekend als het rugbyfeest. Met Rikkert de Jong, voorzitter van de Rugbyclub, wordt teruggeblikt.

„Om te beginnen, het was een geweldige avond. Samen met alle vrijwilligers hebben we er weer een geweldige avond van gemaakt voor iedereen die is gekomen. Met alle mensen uit Bunschoten Spakenburg, maar ook kwamen er bussen vol mensen uit Amersfoort en Baarn. We hebben ID-kaarten gezien van mensen die overal vandaan kwamen. Het is geen feestje meer, maar een groot evenement en we hebben het ook weer groots aangepakt. Het was weer prachtig.”

Goed om te horen! Zijn er nog incidenten geweest?
„Zoals al eerder in de media is verschenen, is er een incident geweest met een vijftienjarige bezoeker. Verder zijn er geen noemenswaardige dingen gebeurd. Mensen hebben zich goed gedragen en hebben zich, ondanks de voor sommige lange wachttijd bij binnenkomst, positief opgesteld tegenover de vrijwilligers.”

Hoe kwam het dat er een lange wachttijd was om binnen te komen?
„Omdat we een c-evenement zijn, moet er aan bepaalde eisen voldaan worden. De beveiliging fouilleert en checkt dan ook goed de tasjes van de meiden. Uit de tasjes kwam regelmatig een flesje parfum. De beveiligers moeten die eruit halen, omdat er ook andere vloeistof in het flesje kan zitten. Het zijn in principe dezelfde regels als op Schiphol of op een ander festival. Door de strenge beveiliging duurt het ook wat langer. Daarnaast moeten ook ID’s gecheckt worden bij de aankoop van een kaartje. De flesjes parfum die ingenomen zijn konden overigens maandag weer opgehaald worden bij de club.”

Waren er nog dingen veranderd ten aanzien van vorig jaar?
„De tent was acht meter groter dan vorig jaar en we hadden een houten vloer. Dit was voor ons ook heel fijn. Door de acht meter extra tent, was er achter in de tent wat meer ruimte. Het feest an sich staat wel. Voor volgend jaar is dat zelfs al geregeld. En we blijven continu evalueren. De ingang hadden we nu al drie keer zo groot gemaakt als vorig jaar, maar die moeten we volgend jaar nog twee of drie keer zo groot maken. Mensen zijn omgedraaid omdat ze te lang moesten wachten, wat ik heel goed begrijp. Volgend jaar gaan we dat beter aanpakken.”

Zijn er verder nog dingen die je volgend jaar anders wil aanpakken?
„De wc’s hadden we op een andere manier opgesteld. Dit zorgde voor een minder goede doorloop en hierdoor moesten bezoekers lang  wachten totdat ze naar de wc konden. Volgend jaar gaan we dat beter opzetten.”

Er kwamen grote artiesten, hoe was het feest?
„We hadden dit jaar groot uitgepakt met vlammen en lasers en we hebben alweer ideeën voor volgend jaar. Het was echt top. We hadden bekende artiesten en die vonden het ook geweldig. Ze zongen alle maal wel een of twee liedjes meer dan gepland. Dat zorgde ervoor dat het programma een beetje uitliep, maar dat geeft wel aan hoe de sfeer was. Leuk is ook dat jong en oud naar de tent kwamen. Er was een tijdje dat alleen maar jongeren kwamen, maar nu komen alle leeftijden naar de tent. Super!”

Geweldig dat alles gezellig en veilig is verlopen. Is daar veel voor nodig?
„Omdat we een c-evenement zijn, moeten we overal rekening mee houden. Zo hebben we contact met de gemeente, GGD, politie, brandweer, Rode Kruis. We weten na alle jaren waar we op moeten letten. Ik was op een gegeven moment wel bang dat het te warm werd in de tent, maar omdat achter in de tent open was bleef de temperatuur te doen.”

Op naar volgend jaar. Heb je er alweer zin in?
Jazeker! De aftelklok staat ook alweer online op onze website. We gaan direct starten met plannen voor volgend jaar. We hebben meer dan honderd vrijwilligers waar ik super dankbaar voor ben. Zonder hen kunnen we niks. Dat is het mooie aan de rugbyclub; iedereen staat voor elkaar klaar. Dus bij deze wil ik ook nog iedereen bedanken die heeft meegeholpen aan een fantastische 32ste editie van het Oranje Rugbyfestijn.”

Bron: De Bunschoter vrijdag 3 mei 2024

Dit bericht heeft 0 reacties