2021-10-16 | Castricum 3 – RCS – | 17-32

Ook Castricum hangt aan de zegekar van de rugbyclub

De heren van rugbyclub Spakenburg mochten afgelopen zaterdag wederom op pad voor een uitwedstrijd tegen RC Castricum 3 te Castricum. Ook een wedstrijd tegen Castricum is al ruim 8 jaar geleden en was ook hier even afwachten wat Spakenburg te wachten stond.

Na een kick-off van 13:45 maakte Castricum al vrij vlot een overtreding in het midden van het veld voor de palen, Spakenburg besloot van deze penalty gebruik te maken met een kick tussen de palen welke werd gescoord door Wouco de Graaf. Binnen 2 minuten stond Spakenburg hierdoor voor met 0-3. Castricum domineerde sterk in de voorwaartsen en stonden in de eerste helft regelmatig aan de try lijn van Spakenburg te kloppen. Spakenburg deed echter de deur niet open en wist met sterk verdedigingswerk deze aanvallen tegen te houden. Door een overtreding van Spakenburg in de 18e minuut ging ook Castricum voor de palen om de score gelijk te trekken met 3-3. Na 24 minuten kreeg Spakenburg wederom een penalty mee, maar deze werd op de paal gekickt waardoor het spel doorging, Castricum bouwde meerdere fases op in het voorwaartsen spel, totdat op de middenlijn de bal naar voren ging in de handen van Roy Brouwer, met voordeel in het vooruitzicht gaf hij deze door in de lijn aan Mark Schutte, zette nog even een speler op het verkeerde been en gaf de bal door aan Jaap Duijst. Deze wist nog 2 spelers nog van zich af te schudden en maakte het af met een mooie try in de hoek. Wouco de Graaf wist daarna de conversie mee te pakken en na 25 minuten was het 3-10. Aan beide kanten was het wat rommelig spel, mede door de scheidsrechter die het af en toe niet meer overzag en vreemde beslissingen maakte. In de 35 minuut was het nogmaals een penalty kick van Wouco de Graaf en vlak voor rust kon Mark Schutte behendig en snel door de lijn van de tegenstander heen rennen. Inclusief conversie van wederom Wouco de Graaf ging Spakenburg met een 3-20 voorsprong de rust in.

In de tweede helft werd er door beide teams weer veel op de voorwaartsen gespeeld, hit na hit en tackle na tackle wist Castricum terreinwinst te maken en in de 53e minuut te scoren in de rechterhoek, ook de conversie ging tussen de palen waarmee de stand verkleind werd naar 10-20. Op dat moment kon de wedstrijd nog alle kanten op. Na een gewonnen scrum in de 60e minuut kreeg scrum half Jonathan Rijswijk de bal en zette hem op een lopen, met zijn vader Fernando Rijswijk als back-up aan zijn zij rende ze de tegenstander voorbij en wist Jonathan zijn actie te belonen met een try. 10-25. Daarna duurde het weer even voordat er werd gescoord, beide teams streden weer hard voor de meters. Na een gewonnen line-out kreeg Luuk-Martijn de bal en wist zijn tegenstander die hem probeerde te tacklen nog even 15 meter naar achteren te zetten, vanuit deze ruck ging de bal rechtstreeks door naar Mark Schutte die 3 man op het verkeerde been wist te zetten en de bal drukte onder de palen. Inclusief conversie van Wouco de Graaf was het ondertussen 10-32. Castricum wilde nog niet opgeven en hebben in de laatste minuten nog volle druk uit geoefend op de try lijn van Spakenburg, door een kick vanuit het Spakenburgse try gebied in de handen van de tegenstander wisten deze nog even vlak voor tijd te scoren en hierdoor ging het bonuspunt van Spakenburg verloren. (Een gewonnen wedstrijd levert 4 punten op, inclusief 1 bonus punt indien er een positief verschil van 3 of meer try’s aanwezig is). Desondanks mocht Spakenburg na deze zware middag met een 17-32 winst op huis aan.