2021-10-09 | West Friesland – RCS | 17-33

Rugbyclub weet nog steeds te winnen

Afgelopen zaterdag mochten de heren van RC Spakenburg weer op pad en dit keer naar Hoorn om aan te treden tegen RC West-Friesland. Het is ondertussen alweer 6 jaar geleden dat beide teams elkaar tegen kwamen dus was het even afwachten wat er van deze wedstrijd verwacht kon worden.

Spakenburg weet binnen 10 minuten de score te openen met een break van Wouco de Graaf waarna de bal uiteindelijk bij Jonathan de Boer belande en het af kon maken met een try. De conversie werd gemist en er stond op dat moment 0-5 op het scorebord. Nog geen 5 minuten later was het Luuk Martijn Hopman die door het midden wist heen te breken en de score verder kon uitbreiden. Inclusief de conversie tussen de palen van Wouco de Graaf stond het ondertussen 0-12. Job Heinen wist op de wing nog een mooie run te maken van 30 meter maar lukte hem net niet om het af te kunnen maken. Mark Schutte kreeg even later de bal in de lijn na een aantal fases van de voorwaartsen, maakte flinke meters en gaf de bal over aan Jaap Duijst, deze wist langs de lijn heen te sprinten en 2 man van zich af te houden waarna hij scoorde, inclusief conversie stond het alweer 0-19. West-Friesland wist regelmatig Spakenburg uit de flow te halen door sterke optredens in de rucks waardoor Spakenburg meerdere keren balverlies leed en van slag raakte. Een paar minuten later na de laatste try van Spakenburg was het dan uiteindelijk West-Friesland die van zich liet horen, deze wisten hun try te maken en de conversie te benutten waardoor Spakenburg met een 7-19 voordeel de rust in ging.

In het begin van de tweede helft was het Spakenburg die een overtreding maakte waarna West-Friesland met een penalty kick tussen de palen 3 punten wisten te verzilveren. 10-19. In de 52e minuut maakte West-Friesland een hoge nek tackle op Ruben Ruizendaal, deze werd door de scheidsrechter meteen afgestraft met een gele kaart waardoor West-Friesland 10 minuten lang met een man minder moest spelen. Deze minuten werden dan ook optimaal benut en Spakenburg breidde hierdoor de score verder uit met een penalty try van Jordan Elliot. 10-26 (Een penalty try is, is een zekere try die ontnomen is door een overtreding en dan alsnog wordt gegeven). In de 66e minuut weet Spakenburg met Mark Schutte en Tristan Lamme de score verder uit te breiden naar 10-33. West-Friesland wilde nog niet opgeven, tegen het einde van de wedstrijd aan wisten ze nog eenmaal over de try lijn heen te komen en te scoren. Met een eindscore van 17-33 mocht Spakenburg de winst weer bijschrijven en met de maximale 5 punten naar huis.