2021-10-02 | RCS – Alkmaarse | 44-05

Weer een prima score voor de rugbyclub

Afgelopen zaterdag had Rugbyclub Spakenburg het eerste team van Alkmaarse rugbyclub op bezoek. Achter de schermen had de nieuwe voorzitter Rikkert de Jong niet stil gezeten tijdens de zomervakantie en is er een nieuwe trainer binnen gehaald genaamd Dennis Hop. (Voorheen speler bij Rugbyclub Eemland uitkomend op het hoogste niveau binnen Nederland). Dennis had de keuze uit een ruime selectie van 22 heren afgelopen zaterdag, 15 spelers en de maximale 7 wissels. In deze selectie zaten meerdere nieuwe spelers die nu uitkomen voor de lokale rugbyclub. Op de eerste rij zijn het de props Jordan Elliot uit Ierland en Maximo Pelegrini uit Argentinië. Op de tweede rij Lucas Koetze en de nummer 8 Victor Franzel welke beide een verleden hebben bij RC Hilversum. Ook Scrum Half Jonathan Rijswijk is dit jaar overgekomen vanuit RC Eemland. Vanuit Spakenburg wist ook nieuwe speler Jaap-Jan van de Geest weer mooie minuten te maken en ervaring op te doen.

Wedstrijden tegen Alkmaar zijn nooit makkelijk, altijd al een sterk team geweest en wist afgelopen 2 wedstrijden dan ook ruim te winnen en worden dan ook wel gezien als 1 van de concurrenten dit seizoen. Vanaf het begin van de wedstrijd lag het tempo al erg hoog en was het een fysiek harde wedstrijd. Alkmaar was in de eerste helft erg sterk in de scrums maar Spakenburg wist daar goed op te antwoorden door stevig in te gaan en ook de lijn optimaal te benutten. Spakenburg begon het spel steeds meer naar zich toe te trekken en na 28 minuten was het dan uiteindelijk raak en wist de Ierse buffel Jordan Elliot te scoren inclusief de conversie van Wouco de Graaf stond er 7-0 op het scorebord. Alkmaar nam het initiatief over en wist 7 minuten later in de 35e minuut te antwoorden met een tegen try 7-5. Net voor rust maakte Alkmaar nog een overtreding welke Wouco de Graaf met een penalty kick tussen de palen wist te benutten en Spakenburg hiermee met 10-5 in het voordeel de rust in ging.

Met af en toe een klein herfst buitje tussendoor, een gladde bal en hierdoor nog wel eens een foutje werd gemaakt aan beide kanten zou het naar verwachting op basis van de eerste helft een zware tweede helft gaan worden. Na een overtreding vanuit Alkmaar en ze vanaf dat moment met een speler minder moesten spelen was het Jordan Elliot die in de 48e minuut weer scoorde 15-5. Vanaf dat moment liet Spakenburg de bal meer het werk doen en werd vaker de lijn opgezocht waar de heren op hoge snelheid aan kwamen rennen en de bal goed onder controle hadden. Mark Schutte wist met een snelle actie dan ook te scoren in de 53e minuut inclusief conversie van Wouco de Graaf 22-5. 5 minuten later was het wederom Wouco de Graaf die een penalty kick tussen de palen wist te benutten na een overtreding van Alkmaar. Alkmaar begon steeds meer moeite te krijgen met Spakenburg en maakte steeds meer overtredingen die Spakenburg goed wist te benutten, op hoog tempo op de rucks en scrums onder leiding van Jonathan Rijswijk werd de een na andere aanval opgezet en wist Ruben Ruizendaal in de 60e minuut met een mooie break te scoren. Inclusief conversie stond het ondertussen al 32-5. Alkmaar raakte door de wisselspelers heen door enkele blessures en Spakenburg maakte gebruik van de fitte wisselspelers die stonden te trappelen om weer het veld in te mogen. In de 64e minuut was het dit keer Spakenburger Jaap Duijst die op hoge snelheid door de lijn heen brak en de score uitbreidde naar 39-5 doordat ook de conversie weer werd benut. Redelijk tegen het einde van de wedstrijd aan ging de bal nogmaals de hele lijn door en door een pass van Ruben Ruizendaal op de winger Mark Beukers wist hij een stempel op de wedstrijd te drukken en af te sluiten met een 44-5 overwinning.

Bekijk de volgende 50 foto's >> Fotografie: Niels van Kesteren
Link naar: Google Photos