2019-09-14 | Harlequins – RCS 1 | 10-64

RC Spakenburg opent het seizoen met winst.

De jeugd is afgelopen weekend gestart met een oefenwedstrijd in Amersfoort om weer wedstrijd gevoel te mogen ervaren. Vanaf volgende week start de competitie weer en mogen ze weer vol aan de bak.

De senioren van RC Spakenburg, dit jaar uitkomend in de 3e klasse Noord-Oost, pakte in Oldenzaal gelijk de volle 5 punten.

RC Spakenburg dat met vier nieuwe spelers afreisde naar Oldenzaal om daar aan te treden tegen De Harlequins. Spakenburg wist niet wat er verwacht kon worden van deze tegenstander. Dit daar RC Spakenburg al jaren niet meer in deze klasse ingedeeld is geweest. RC Spakenburg komt dit seizoen dan ook maar enkele oud bekenden tegen.

Bij aankomst bleek al dat er, gezien de tegenstander, een zware wedstrijd te wachten stond.
Na een goede warming up en het voor de laatste keer door nemen van het gameplan waren de mannen uit Spakenburg e.o (ook veel jongens van buitenaf weten al jaren de club te vinden) er klaar voor.

Gelijk in de openingsminuten wist RC Spakenburg de gasten te verrassen. Fernando Rijswijk brak door de defensie van de Harlequins en kon de bal meegeven aan Arjen Koelewijn om de eerst try te drukken.
Na deze try waren de gastheren wakker en werd er door de Harlequins druk gezet op Spakenburg.
Door fysiek spel in de voorwaartsen wisten de Harlequins al snel de scoren gelijk te trekken 5-5.
De druk van de Harlequins hield aan echter was het de captain van Spakenburg die de rug rechte en de spelers weer op scherp stelde. Na een aanval van de voorwaartsen wist captain Julian Beukers de blauwe trein weer op voorsprong te zetten. Hierna ging het lang gelijk op, echter was het laatste woord in de 1e helft aan de Harlequins die de stand gelijk brachten en zo met 10-10 de rust in gingen.

Tijdens de rust werd bij RC Spakenburg het gameplan omgezet en nieuwe afspraken gemaakt.
De gemaakte afspraken werden dan ook gelijk in daden omgezet en binnen 10 minuten was het dan ook de backline van RC Spakenburg die zich liet gelden. Zowel Marc Schutte als Mark Beukers wisten op snelheid de tegenstanders te omzeilen en te scoren. Ditmaal werden ook beide conversies geraakt door Wouco de Graaf waarmee de stand al snel naar 10-24 werd gebracht.
De missie was dan ook geslaagd, want hierna was de tegenstander gebroken (des al niet te min gingen ze wel door en werden dan ook nog diverse malen gevaarlijk).
De mannen in het blauw wisten dan ook al snel de score omhoog te tillen naar 10-50 door trys van Mario Terlouw, Marc Schutte (2×) en Arjen Koelewijn. Hierna werden de jeugdige Enzo Beyhum en John van Poolen binnen de lijnen gebracht voor hun eerste minuten.
Enzo Beyhum stond dan ook goed en wel in het veld, waarna hij al snel op pad gestuurd werd. Na het omzeilen van twee tegenstanders en het eruit lopen van de andere tegenstanders wist hij gelijk zijn 1e try voor RC Spakenburg te maken.
Als afsluiter wist de sterk spelende Wouco de Graaf zijn verdiende try te maken en de stand naar 10-64 te tillen. Zo werd de volle buit binnen gehaald.

Voordat RC Spakenburg de terugreis ging maken werd Mark Beukers, na zijn sterke optreden van vandaag, gekroond tot man of the match.
Aankomende zaterdag staat de 1e thuiswedstrijd van dit seizoen op de agenda. Om 15:00 uur speelt RC Spakenburg tegen G.S.R.C 1 om 11:45 uur is de club open voor de WK (welke vrijdag a.s. start) kraker Nieuw Zeeland vs Zuid Afrika. Wil je dan ook op een leuke manier kennis komen maken met Rugbyclub Spakenburg voel je dan vrij om a.s zaterdag langs te komen.