2005-03-01 | RCS – West Friesland | 100-3

RCS – West Friesland: monsteroverwinning (100-3)

Afgelopen zaterdag speelde Rugbyclub Spakenburg thuis haar 16e competitiewedstrijd van het seizoen tegen West-Friesland. De heen wedstrijd in Hoorn werd door Spakenburg nipt verloren en dus waren de plaatselijke rugbyers gebrand op revanche.

Gelijk vanaf de Kick-off door West-Friesland waren de bedoelingen van Spakenburg duidelijk. Binnen een halve minuut na de aftrap wist Rouvoet na een slalom door de West-Friese verdediging de eerst try te drukken. Na deze zeer snelle try is de druk eigenlijk niet meer van de ketel geweest voor West-Friesland. Spakenburg heeft een zeer snelle en behendige driekwart-lijn die deze wedstrijd goed werd gebruikt. De scrum wist goed stand te houden tegen het zwaardere en meer ervaren pack van de gasten, hierdoor kwamen de driekwarten van Spakenburg veelvuldig in balbezit en wisten ze ook veelvuldig te scoren. De keren dat West-Friesland op de helft van Spakenburg speelde werden ze vroegtijdig afgestopt door de goed georganiseerde Spakenburgse verdediging. In de rust keken de gasten al tegen een forse achterstand aan. Spakenburg scoorde in de eerste helft maarliefst 9 try’s en er werden 5 conversies gescoord. West-Friesland kon daar alleen een penalty-kick op de palen tegen over stellen. Ruststand: 55-3.

In de rust werden een aantal wissels doorgevoerd, zodat iedereen bij Spakenburg aan spelen toekwam en vooral de nog wat onervaren spelers speelminuten konden krijgen. Na rust bleef het spelbeeld eigenlijk het zelfde. Spakenburg domineerde de wedstrijd volledig. De voorwaartsen wonnen veel line-outs en scrums zodat er veel balbezit was voor de driekwartlijn. De driekwartlijn gebruikte dit vele bal bezit om te varieren en veel verschillende aanvalslijnen door te nemen. Er werden in de 2e helft nog 7 try’s en 5 conversies gescoord wat uiteindelijk resulteerde in een verpletterende overwinning van 100-3, de grootste uitslag in de 3e Klasse E dit seizoen. Opvallend was dat Leon van de Deijssel, Henk-Leen Bos en Jurgen de Graaf allen 3 try’s wisten te drukken. Wat verder opviel was het goede spel van Matthias Nagel en Sander Koelewijn. Deze twee relatief onervaren rugbyers kregen in deze wedstrijd alle kans zich te ontwikkelen en waren beiden zelfs een aantal maal dicht bij hun eerste try. Zo hebben ze in ieder geval veel ervaring op kunnen doen die ze de rest van het seizoen weer mee kunnen nemen.

De volgende wedstrijd speelt Rugbyclub Spakenburg op 12 maart 2005 thuis tegen RC the Smugglers.