2005-04-12 | RC Waterland – RCS | 10-41

Rugbyclub Spakenburg eindigt competitie als

Afgelopen donderdag stond voor Rugbyclub Spakenburg alweer de laatste competitie wedstrijd van het seizoen op het schema. Afgelopen seizoen heeft Spakenburg lang meegedaan in de strijd om het kampioenschap. Deze strijd werd echter gewonnen door RFC Haarlem, waardoor voor de Heinen en Hopmanbrigade slechts de strijd om de tweede plaats overbleef. Wanneer de laatste competitie wedstrijd in Purmerend tegen RC Waterland gewonnen zou worden zou Spakenburg als “best of the rest” het seizoen afsluiten.

De Spakenburgse rugbyers begonnen daarom ook enthousiast aan de wedstrijd. Zowel de voorwaartsen als de driekwartlijn zetten vanaf het begin de thuisclub onder druk en er werd door Spakenburg goed getackeld en verdedigd. Zodra er balbezit onstond voor Spakenburg schakelde het team razendsnel om en werden er goede aanvallen opgezet via de snelle en behendige driekwartlijn. Spakenburg opende dan ook de score in Purmerend en pakte ook goed door. In de eerste helft wisten voor Spakenburg te scoren: Leon van den Deijssel, Henk-Leen Bos (2x) en Steven Rouvoet. De thuisclub wist daar maar 1 try tegenover te stellen waardoor Spakenburg met een 5-26 stand kon gaan rusten.

Na rust probeerde Waterland uit alle macht terug te komen in de wedstrijd en de druk op de defensie van Spakenburg werd aan het begin van deze helft wat opgevoerd. De rugbyers uit Purmerend kwamen hier door nog even terug door een goed uitgespeelde aanval via hun driekwartlijn: 10-26. Spakenburg zette hierna echter de schouders eronder. Het spel was niet meer van het niveau als in de eerste helft, maar de inzet van de Spakenburgers was lovenswaardig, waardoor Waterland wederom werd terug gezet in hun eigen helft en Spakenburg weer tot scoren kon komen. Allereerst wist Spakenburg een penalty-kick succesvol tussen de palen te schoppen, vervolgens scoorde Leon van den Deijssel zijn 2e try en wist ook Roeland Muijs een try mee te pakken. Eindstand: 10-41.

Door deze laatste overwinning weet Spakenburg zich zeker van de 2e plaats in de competitie. Een seizoen dat zo toch redelijk succesvol werd afgesloten achter kampioen RFC Haarlem. Ondanks het jonge en nog vrij onervaren team heeft Spakenburg lang mee kunnen spelen om het kampioenschap en is het zelfs de enige club geweest die kampioen Haarlem dit seizoen heeft verslagen.
Voor volgend seizoen liggen er al plannen klaar om het Spakenburgse rugby naar een nog hoger niveau te gaan tillen en zo volgend jaar wederom kans te maken op het kampioenschap.

A.s. zaterdag speelt Rugbyclub Spakenburg als afsluiting van het seizoen nog een vriendschappelijke wedstrijd tegen Bream RFC uit Zuid-Engeland. Dit team is al eens eerder op bezoek geweest in Spakenburg. Dit bezoek is toen zo goed bevallen, dat besloten is het a.s. zaterdag nog eens dunnetjes over te doen. De kick-off vindt plaats om 14.30 uur op Sportpark De Vinken.