2005-09-11 | RCS – RC Wageningen | 7-20 oefenwedstrijd

Op een zonnig sportpark De Vinken speelde Rugbyclub Spakenburg afgelopen zaterdag zijn laatste oefenwedstrijd voor het komende seizoen. De tegenstander in deze wedstrijd was RC Wageningen, die in de competitie een klasse hoger spelen dan Spakenburg. Ondanks dat werd het een evenwichtig duel.

De teams waren vanaf het begin goed aan elkaar gewaagd. Na 10 minuten leek de Heinen en Hopmanbrigade echter de wedstrijd wat naar zich toe te trekken. Men kwam er een aantal maal gevaarlijk uit en leek de score, na een mooie aanval, ook te openen. De overigens zuivere try werd door een foute inschatting van de scheidsrechter afgekeurd. Wageningen herstelde zich hierna goed en trokken de wedstrijd meer en meer naar zicht toe. Ze overrompelden de Spakenburgers met 2 snelle aanvallen die heel effectief gelijk in try’s werden omgezet. De thuisploeg probeerde nog voor rust de aansluiting te vinden, maar een aantal goed opgezette aanvallen wist men niet in scores om te zetten. Zo keek Spakenburg in de rust tegen een 0-12 achterstand aan.

Na in de rust wat tactische wijzigingen te hebben doorgevoerd pakte Spakenburg het spel weer goed op. Na 5 minuten wist Jurgen de Graaf na een goede interceptie te scoren. De aansluiting bij de gasten was gevonden: 7-12. Naarmate de wedstrijd vorderde kwamen er slordigheden in het spel van Spakenburg. Er werden steeds vaker tackles gemist, en men kon maar met moeite het goed combinerende Wageningen bij houden. Tegen het einde van de wedstrijd bleken de gasten toch een maatje te groot. Uiteindelijk wist Wageningen nog 1 try te scoren (5 punten) en 1 penalty-kick door de palen te schieten (3 punten). Eindstand 7-20.

Voor de trainers leverde deze oefenwedstrijd echter wel genoeg materiaal op om mee verder te bouwen. In de komende trainingen kan het spel van Spakenburg nog verder ontwikkeld worden. Zaterdag 10 september start voor Spakenburg de competitie. Dan is in Den Haag RFC Te Werve de tegenstander.