2019-02-18 | RCS 1 – Diok 3 | 17-34

Een mooie zonnige rugby dag.

De toekomst van Rugby Club Spakenburg ging in de vroege ochtend op pad naar Almere. Daar mochten de jeugdspelers van Spakenburg samen met Eemland onder andere spelen tegen de Bulldogs, ’t Gooi en Utrechtse Rugby Club. In totaal werden er 5 wedstrijden gespeeld waarvan er 2 zijn gewonnen en de jeugd weer met een goed gevoel en ervaring rijker naar huis zijn gegaan.

Op Sportpark de Vinken stond een zware wedstrijd op het programma voor de senioren tegen RC Diok 3 uit Leiden. Spakenburg kamt met veel langdurige blessures en gelukkig waren een aantal Social spelers bereid aan te vullen en met zijn allen de schouders eronder te zetten.

Vanaf het begin knalde beide teams erbovenop. Elke centimeter werd hard voor geknokt. Na 7 minuten wist Diok in de hoek te scoren en opende de score met 0-5. Spakenburg wist na 11 minuten een penalty te benutten 3-5. Het spel ging gelijk op, Spakenburg wist de bal goed in bezit te houden en Mark Schutte greep zijn kans met een snelle behendige beweging en wist te scoren. Inclusief de rake conversie van Wouco de Graaf kwam de stand op 10-05. Na 32 minuten wist Diok weer te scoren en kwam de stand in de rust op 10-12.

In de tweede helft wist Diok vrij snel in de 50e en 53e minuut te scoren waarmee ze de stand verder uitbreidde naar 10-22. Spakenburg had moeite stand te houden door enkele blessures en het snelle spel van Diok. In de 68e minuut scoorde Diok wederom en 3 minuten later was het weer Mark Schutte die wist te antwoorden en werd de conversie weer benut 17-27. Diok wist 3 minuten voor tijd nog te scoren en de eindstand op 17-34 te brengen.

Na de wedstrijd van het eerste team waren de Socials aan de beurt om een vriendschappelijke wedstrijd te spelen tegen EFRC Eilanders. Een vrij nieuwe en snel groeiende rugbyclub uit Zuid-Holland. De Spakenburse Socials waren erg sterk en wisten binnen 20 minuten al meerdere keren te scoren en de stand op 28-0 te brengen.

Na de eerste 20 minuten wisselden een paar spelers van van het social team van shirt en werden de Eilanders o.a. ook aangevuld door spelers van Spakenburg 1 en Diok. Het ging daarna gelijk op. De Eilanders wisten na 40 minuten de stand terug te brengen naar 35-28. In de laatste 20 minuten werd het helemaal spannend, de Eilanders kwamen even op voorsprong, gaven het weer uit handen en uiteindelijk werd er in de laatste minuut nogmaals gescoord waardoor de Eilanders op papier wisten te winnen met 43-47. Een score die er niet toe doet, maar wel heeft laten zien hoe een mooie sportieve rugby dag er in dit zonnetje uit kan zien. Ook de derde helft was zoals altijd weer een feest.

“07 00-05 Diok 3
“11 03-05 Wouco de Graaf