2018-10-20 | RCS 1 – Diok 3 | 24-24

Rugbyclub Spakenburg geeft winst in de laatste seconden uit handen.

Zaterdag 20 oktober 2018 stond de zware thuiswedstrijd tegen Diok 3 op het programma. Diok 3 de koploper en Spakenburg de nummer 4 wist dat het een zware pot zou gaan worden om de punten op de club te houden.

Diok begon met de kick off en zetten de thuis club 10 min onder druk. Dit resulteerde in de eerste try voor Diok inclusief de conversie 0-7. Daarna bleef Diok door gaan met het sterke spel, maar wist toch Spakenburg met mooi samenspel en uiteindelijk Mario Terlouw te scoren samen met de conversie van Jonathan de Boer waarmee de score gelijk stond in de 14e minuut 7-7. In de 20e minuut was het een penalty die Jonathan de Boer wist te benutten en Spakenburg daarmee voor het eerst voor kwam te staan met 10-7. En 15 minuten later was het Diok die een penalty benutte en daarmee werden gelijk bracht op 10-10. Diok was erg sterk de 1e helft maar desondanks wist Gideon van Kleij vlak voor de rust nog door te breken met een run van 40 meter waarna hij de bal op het juiste moment aan Evert van Bochove gaf en het afmaakte. Wederom werd de conversie benut door Jonathan de Boer en ging Spakenburg de rust in met 17-10.

Na de rust kreeg Spakenburg meer balbezit dan in de 1e helft. Diok wist door de sterke verdediging heen te breken en zagen kans om in de 58e minuut te scoren en de stand op 17-17 te zetten. Een hele spannende pot wat ook aan het publiek te merken was, het kon op dat moment nog beide kanten op met nog 20 minuten op de klok. Spakenburg nam steeds meer initiatief en wist in de 75e minuut te scoren met een mooie try van Evert van Bochove. Ook deze conversie werd weer netjes raak geschoten door Jonathan de Boer 24-17. Met nog 5 minuten te spelen lag de druk voor beide teams nog hoog en gooide Diok er een tandje boven op. In de 77 minuut kreeg een speler van Spakenburg geel door een te hoge tackle en moesten ze met 14 man verder. 2 minuten lang stond Diok nog voor het try gebied van Spakenburg speelde de bal van rechts helemaal door naar links en door een hoge tackle van Spakenburg besloot de scheidsrechter een penalty try toe te kennen aan Diok wat tevens ook de eindstand werd. De wedstrijd werd afgefloten met een 24-24 gelijkspel.

“10 00-07 Diok 3
“14 07-07 Mario Terlouw, Conv, Jonathan de Boer
“20 10-07 Pen, Jonathan de Boer
“36 10-10 Pen Diok 3
“39 17-10 Evert van Bochove, Conv, Jonathan de Boer
‘58 17-17 Diok 3
‘75 24-17 Evert van Bochove
‘80 24-24 pen try Diok 3

Rugby Club Spakenburg was 2 november 2018 te gast bij de Lokale Omroep Spakenburg.
Jan de Graaf ging in gesprek met voorzitter André de Boer en captain Julian Beukers tijdens het LOS Sportcafé.