2014-11-15 | RCS Socials – Eemland 3 | 14-10

2014-11-15_SPAKENBURG_SOCIAL_TEAM-EEMLAND3

Social team RC Spakenburg van start met overwinning

In een echt herfsttafereel werd er door oud spelers van RC Spakenburg de schoenen uit het vet gehaald. De shirts en broekjes werden nog even gestreken om zich klaar te maken voor hun eerste wedstrijd na lange tijd. Op de Rugby Club stonden diverse jonge enthousiastelingen al te wachten om zo gezamenlijk het Social team compleet te maken. Met een mooie mix van “oud” en jong werd er vandaag aangetreden tegen onze “buren” RC Eemland uit Amersfoort. Ook zij waren aanwezig met een mix aan ervaring.

Om drie uur klonk het fluitsignaal en gingen de Socials ouderwets van start. Na een kleine tien minuten spelen werd Peter “kiep” Duyst gevonden en brak door de hechte verdediging van RC Eemland heen 5-0, voor deze jongeling was het tevens de eerste score voor Rugbyclub Spakenburg en liet zo zien veel geleerd te hebben in korte tijd. De conversie was een prooi voor Jan “blond” Koelewijn 7-0.
Na de eerste 20 minuten, ja ook de “oudjes” deden mee en een beetje extra rust is dan nooit verkeerd, werd er van helft gewisseld. Direct vanaf de kick off was het opnieuw het Social team van RC Spakenburg dat de try line van de tegenstander op zocht. Nu was het voornamelijk de sterke voorwaartsen van Rugbyclub Spakenburg die op de try line van de tegenstander het gaatje opzocht. Net als “vroeger” zou men na afloop zeggen brak het zware pack van Rugbyclub Spakenburg door de verdediging waarna Roeland Muijs de 2e try voor Rugbyclub Spakenburg aantekende 12-0. De conversie, deze keer genomen door Jan “appelsap” de Jong, werd opnieuw geraakt 14-0.
Na deze try was het RC Eemland, die liet zien niet naar sportpark de vinken te zijn gekomen om te verliezen, die aanzette. Onder leiding van Jaap Geert de Graaf (normaliter spelend voor het 1e van RC Spakenburg maar daarnaast ook regelmatig bij RC Eemland 3) wist Eemland terug te komen. Met een keurig geplaatste aanval braken ze door de verdediging van Spakenburg om zo de spanning in de wedstrijd terug te brengen 14-5.
De 2e rust was dan ook een welkome afwisseling voor RC Spakenburg om even onder de druk uit te komen. Vanaf het begin van de 3e x 20 minuten gingen de heren in het blauw weer fel van start. Onder leiding van oud voorzitter en mede oprichter van de club Sil (vogel) de Graaf werd opnieuw koers gezet richting de try line van RC Eemland of zou het richting het clubhuis van RC Spakenburg zijn geweest om vast te beginnen met de 3e helft? De try line werd deze keer echter niet overgestoken en na een tien minuten in deze derde helft was het RC Eemland die het heft in handen nam. De Amersfoorters wisten zo de stand terug te brengen naar 14-10 voor een spannende laatste 10 minuten. Het was echter dan ook de hechte verdediging van Spakenburg dat stand wist te houden en zo, bij de start van het Social team, gelijk de eerste winst wist binnen te halen.
In de officiële “derde” helft lieten de Spakenburgers zien waarom het team de naam Social team heeft gekregen. Samen met de tegenstander werd er onder het genot van een hapje en drankje ouderwetse rugbyliederen naar boven gehaald zoals de Wild Rover, The Sloop John B. en Louw de Palingboer. Het werd dan ook nog een lange, echte, rugbyavond op sportpark de Vinken.

In december zal het Social team opnieuw een wedstrijd spelen. Wil je hier als “oud” speler of juist als beginnend rugbyer bij zijn om zo kennis te maken met deze mooie sport, kom dan de eerste woensdag van december naar sportpark de Vinken. Daar zal om 20:00 uur getraind worden voor de volgende wedstrijd van het Social team.

18″ RCS Peter Duijst 07-00
24″ RCS Roeland Muijs 14-00