2014-09-13 | RCS – Diok 2 | 83-05

2014-09-13_RCS_DIOK2

Rugby Club Spakenburg start competitie met ruime zege

Rugby Club Spakenburg heeft afgelopen zaterdag van DIOK uit Leiden gewonnen met 83-5 op sportpark de Vinken.

In de stralende zon trad RCS aan tegen DIOK II. DIOK II een team dat vorig jaar 4e is geworden in de 2e klasse Zuid was dan ook een niet te onderschatte tegenstander. DIOK dat enkele spelers miste werd aangevuld door een drie karakter volle Spakenburgers. Dit maakte voor RCS echter geen verschil want direct vanaf de kick-off werd er door RCS druk gezet op de tegenstander. Binnen twee minuten was het dan ook, door een snelle actie in de lijn, Jonathan van Kleij die de openingstry maakte. Ook de conversie, die werd genomen door Gerbert van Bochove, was raak 7-0. Na de conversie mocht DIOK de bal weer kicken. De bal kreeg echter geen kans om de grond te raken. Door de voorwaartsen van RCS werd de bal gevangen en via een van Arjen Koelewijn in de zesde minuut van de wedstrijd werd de 2e try gedrukt. De stand: 12-0. (conversie gemist).

Na de try van Arjen Koelewijn was het direct goed zichtbaar dat RCS de baas was over het spel, want in de achtste minuut, door Evert van Bochove, de twaalfde minuut door Leon van den Deijssel en in de tweeëntwintigste minuut door Paul Delvaux werd er opnieuw gescoord. Zo werd in een goede twintig minuten tijd de stand 27-0.

Na de 27-0 probeerde het rugbyteam uit Leiden richting het try gebied van Spakenburg te komen om zo de nul van het bord te halen. Halverwege deze actie was het echter RCS die de bal veroverde en door een geweldig spel in de lijn was het wederom Gerbert van Bochove die scoorde. De conversie werd gemist 32-0.

DIOK probeerde nog wel druk te zetten in de laatste tien minuten voor de rust. Het was echter Spakenburg die liet zien er vandaag zin in te hebben. Roy Brouwer wist op vijf meter voor de tryline door te breken en een try te drukken. De conversie werd geraakt 3-0. Eén minuut voor rust probeerde DIOK via een kick uit zijn 22 meter gebied weg te komen. De goed opgestelde fullback van Spakenburg, Jonathan de Boer, wist wel raad met de bal en zette Spakenburg zo voor rust op een comfortabele voorsprong van 44-0.

Na de rust wist DIOK wat terug te doen. De mannen uit Leiden kwamen door goed druk te zetten richting de tryline van Spakenburg. Door een fout van Spakenburg wist DIOK door de verdediging van Spakenburg door te breken en zo de nul van het bord te krijgen 44-5.

Door deze try was RCS dan ook gelijk weer bij de les. De mannen uit Leiden konden de snelle acties en het geweldige lijnspel niet meer bijhouden. Spakenburg wist in de tweede helft van de wedstrijd nog zeven try’s te drukken.

Na tachtig minuten alles gegeven te hebben won RCS de eerste competitiewedstrijd met 83-5 van DIOK. Een mooi begin van het nieuwe seizoen.

Aankomende zaterdag 20 september speelt Rugby Club Spakenburg uit tegen AAC in -Amsterdam. De kick-off vind plaats om 14:30 uur.

02″ 07-00 Jonathan van Kleij | conversie: Gerbert van Bochove
06″ 12-00 Arjen Koelewijn