2005-11-12 | RCS – Gouda | 40-8

Afgelopen zaterdag speelde de plaatselijke rugbyclub thuis de zware wedstrijd tegen RFC Gouda. Na vorig seizoen thuis nog van deze ploeg te hebben verloren, bleven de 5 punten dit keer in Spakenburg.

Het was duidelijk te zien dat de Goudse rugbyers de afgelopen wedstrijden goed hebben gespeelt. Desondanks bleven ze aan het eind van de wedstrijd vaak zonder punten. Men was zichtbaar gebrand om tegen koploper Spakenburg een stunt uit te halen. De gasten begonnen goed aan de wedstrijd en kozen de aanval. Dit resulteerde al na zo’n 5 minuten spelen in een penalty-kick die door Gouda succesvol door de palen werd geschoten: 0-3. De Heinen en Hopmanbrigade liet dit echter niet op zich zitten en herpakte zich goed. Voornamelijk via snelle aanvallen via de driekwartlijn wist men de zwakke plekken bij Gouda bloot de leggen. Voor Spakenburg scoorden achtereenvolgens Leon van den Deijssel, Guido Huizinga, Jaco Jacobse en Jan de Jong snel achter elkaar, waardoor de hoop van Gouda snel was vervlogen: ruststand: 33-3.

Na rust herpakte Gouda zich echter goed. Daar waar Spakenburg het vooral moest hebben van het werk in de driekwarten zochten de gasten het juist in werken met de scrum. Na lang aandringen wist Gouda door een try enigszins terug te komen in de wedstrijd 33-8. Maar het aanvallen had de gasten teveel kracht gekost. Hierdoor restte er voor hen verder niets dan zwaar in de verdediging te moeten omdat Spakenburg gebrand was op meer. Het verdedigen ging Gouda echter nog goed af, waardoor Spakenburg in de tweede helft slechts nog één keer wist te scoren. Floris van Hienen wist na een goed uitgespeelde aanval zijn eerste try voor Spakenburg te drukken. Eindstand 40-8. De punten bleven deze middag dus in Spakenburg en hierdoor behoudt Rugbyclub Spakenburg haar leidende positie in de 3e klasse E.

Aanstaande woensdag spelen de “jonge honden” van Spakenburg een vriendschappelijke wedstrijd tegen de nieuwelingen van Thor uit Delft. Dit is een wedstrijd waarin alle nieuwe talenten van Rugbyclub Spakenburg de kans krijgen een volledige wedstrijd te spelen op hun eigen niveau. Verstrek naar Delft is aanstaande woensdag om 18.30 uur. De volgende competitie wedstrijd voor Rugbyclub Spakenburg zal zijn op 26 november. Dan spelen de plaatselijke rugbyers een topper tegen Sparta Rugby in Rotterdam. Dit team heeft hetzelfde aantal verliespunten als Spakenburg en kan dus gezien worden als de belangrijkste concurrent voor de titel in de 3e klasse E.