2005-12-11 | Nieuwegein – RCS | 0-112

Nadat vanwege het slechte weer de competitie even had stil gelegen hervatte de Heinen en Hopman brigade afgelopen zaterdag de competitie sterk met een monsterzege uit bij Rugbyclub Nieuwegein.

Spakenburg kon met een zeer sterk team afreizen naar Nieuwegein, en dat Spakenburg nog steeds aan kop gaat in de 3e klasse E werd direct vanaf het begin duidelijk. Vanaf de kick-off hadden de plaatselijke rugbyers het beste van het spel en kwam Nieuwegein zwaar onder druk te staan. Omdat Nieuwegein over sterke en zware voorwaartsen kon beschikken speelde Spakenburg het spel veel breed via de snelle driekwartlijn. Het duurde dan ook niet lang of Spakenburg kon de score openen. En zoals het spreekwoord al zegt: als er één schaap over de dam is volgen er meer. Na de openingstry van Leon van de Deijssel was Spakenburg echt niet meer te stuiten en wist het in de eerste helft maarliefst nog 9 keer te scoren. Onder andere Jurgen de Graaf, Guido Huizenga, Michiel Blokker, Marco Booij, Maarten Schelling en Rikkert de Jong wisten in de eerste helft tot scoren te komen. Nieuwegein kon hier in de eerste helft echt niks tegen in brengen. De ruststand werd hierdoor maarliefst 0-62

In de tweede helft leek Nieuwegein het lek even boven te hebben. In de eerste 10 minuten van het tweede bedrijf kon men redelijk weerstand bieden en werd er niet gescoord. Spakenburg herpakte zich echter goed en met vrij eenvoudig, maar zeer effectief rugby werd de score steeds verder uit gebouwd. In de tweede helft wisten een aantal mensen hun 2e of zelfs 3e try te scoren en wisten ook Laurens Rouvoet, Sebastiaan van den Deijssel en Martijn de Ruiter een try te drukken. Vooral de 2 try’s van Martijn de Ruiter waren bijzonder. Dit aanstormende talent van Spakenburg speelde tegen Nieuwegein zijn eerste officiële competitiewedstrijd en wist hierin gelijk twee keer te scoren.

Uiteindelijk wist Spakenburg maarliefst 18 try’s en 11 conversies te scoren. Dit leidde tot de ongelofelijke eindstand van 0-112. Door deze overwinning gaat Rugbyclub Spakenburg als koploper de winterstop in. Na jaarwisseling zal moeten blijken of de plaatselijke rugbyers over een lange adem beschikken en naaste concurrent Sparta Rugby van zich af weet te houden.