2005-09-20 | RCS – Nieuwegein | 27-0

Na vorige week de competitie sterk te zijn gestart in Den Haag tegen Te Werve, stond voor Rugbyclug Spakenburg afgelopen zaterdag de eerste thuiswedstrijd op het programma tegen RC Nieuwegein.

Het leek erop of de plaatselijke rugbyers met hun gedachten nog bij de goede wedstrijd van vorige week waren, want er werd slecht gestart. Er werden veel kleine fouten gemaakt, spelers lieten ballen uit hun handen vallen en er zat totaal geen structuur in het spel. Nieuwegein kreeg hierdoor de kans wat aanvallen op te zetten en een paar keer dicht bij de openingstreffer te komen. Wakker geschud door dit gevaar kwam de Heinen en Hopmanbrigade wat beter in hun spel. Op het moment dat Nieuwegein druk begon te zetten scherpte Spakenburg de verdediging aan en kon men dit ombuigen in een paar vlijmscherpe aanvallen. In de 10e minuut leidde dit tot de openingstry van scrum-half Maarten Schelling: 5-0. Hierna pakte de Spakenburgers het spel goed op en kwam Nieuwegein er de rest van de eerste helft bijna niet meer aan te pas. Jurgen de Graaf wist halverwege de eerste helft na een mooie break te scoren: stand 10-0 Het scoren viel Spakenburg in tegenstelling tot vorige week echter zwaar. Het balzit was wel vaak voor de plaatselijke rugbyers, maar Nieuwegein zette alle zeilen bij om Spakenburg van het scoren af te houden. Tegen het eind van de eerste helft leidde dit zelfs tot een klein opstootje, waardoor van beide teams direct een speler met een gele kaart 10 minuten van het veld moest.

In het begin van de tweede helft zorgde dit er echter voor dat er wat meer ruimte op het veld kwam. Spakenburg benutte deze ruimte goed. De aanvallen via de driekwart-lijn werden goed uitgespeeld en via de wings aan de zijkanten van het veld werden veel gaten gecreëerd. Dit zorgde er direct voor dat Jurgen de Graaf zijn tweede try van de middag kon drukken. De conversie werd wederom gemist: 15-0. Nieuwegein kon in deze fase van de wedstrijd eigenlijk weinig uitrichten tegen de snelle aanvallers van Spakenburg. Marco Booij zag als Full-back (de laatste man bij rugby) vaak de kans om mee te gaan met een aanval en dit harde werken werd beloont met een schitterende try die dwars door de verdediging van Nieuwegein heen sneed: 20-0. Nieuwegein probeerde nog via hun voorwaartsen wat terug te komen in het spel. Door een aantal domme overtredingen kwam Spakenburg zelfs nog even onder druk te staan. Tegen Te Werve had men echter al bewezen de deur goed in het slot te kunnen gooien. Wat de gasten uit Nieuwegein ook probeerde ze kwamen niet door sterke defensie van Spakenburg heen. Sterker nog via een goede interceptie van Matthias Nagel wist Spakenburg een snelle counter op te zetten, zodat Spakenburg via Leon van de Deijssel vanuit de verdediging direct wist te scoren 25-0. De laatste conversie werd door Rikkert de Jong ook succesvol door de palen geschopt waardoor de wedstrijd uiteindelijk eindigde in een 27-0 overwinning. Dit was gezien het aantal kansen van Spakenburg echter nog een geflatteerde uitslag, maar wederom werd op sterke wijze de nul gehouden.

Aanstaande donderdagavond speelt RC Spakenburg in de eerste ronde voor de beker thuis tegen de Delftse Studenten Rugby Club. Kick-off is dan om 20.30 uur op Sportpark de Vinken.