2006-03-04 | RCS – Sparta | 3-10

Rugbyclub Spakenburg verliest topper

In de strijd om het kampioenschap in de 3e klasse E werd afgelopen zaterdag in Spakenburg een echte topper gespeelt. De plaatselijke rugbyclub speelde tegen Sparta Rugby. Beide teams hadden dit seizoen pas één wedstrijd verloren en het zou een spannende wedstrijd gaan worden. De wedstrijd werd geleidt door Billy Fishwick een scheidsrechter uit Engeland die in Nederland was vanwege een uitwisselingsprogramma van de Nederlandse Rugbybond, een goede referee dus voor wat een mooie wedstrijd beloofde te worden.

De Heinen en Hopmanbrigade startte de wedstrijd sterk en kreeg vroeg in de wedstrijd al de kans op voorsprong te komen. Spakenburg kreeg in 5 minuten door overtredingen van Sparta twee keer de mogelijkheid een penalty-kick op de palen te schieten. De tweede kick van Jan “Appelsap” de Jong ging tussen de palen waardoor Spakenburg een 3-0 leiding nam. In de eerste helft bleken beide teams sterk aan elkaar gewaagd. Er werden van beide kanten kansen gecreëerd, maar de verdediging bleef aan alle twee de kanten overeind. Spakenburg probeerde nogmaals via Jan “Appelsap” 3 punten te verdienen door een penalty-kick op de palen de schieten, maar ook deze poging mislukte. Sparta voerde aan het eind van de eerste helft de druk flink op en was via een goedee roling-maul van de voorwaartsen uiteindelijk de verdediging van Spakenburg te slim af. Spakenburg zette vervolgens voor rust nog een keer alles op alles om te scoren, waardoor Sparta alle zeilen bij moest zetten. Uiteindelijk werden de gasten verlost door het rustsignaal waardoor Spakenburg bij rust tegen een 3-7 achterstand aankeek.

In de tweede helft kwam, in tegenstelling tot de eerste helft, Sparta goed uit de startblokken. Na een mislukte drop-goal van Sparta wist men de score toch uit te breiden door ook een penalty-kick te verzilveren: 3-10. Voor Spakenburg wachtte nu de zware taak om de resterende 30 minuten van de wedstrijd alles op alles te zetten om de 5 punten voor de competitie in eigen huis te houden. Snel spel in de voorwaartsen en een goede opvolging zorgden ervoor dat Sparta steeds verder werd terug gezet op hun eigen helft. Meter voor meter veroverde Spakenburg terrein en tot drie keer bereikte Spakenburg het try-gebied maar wist Sparta een score te voorkomen door met handen en benen ervoor te zorgen dat de bal niet in het try-gebied op de grond gedrukt kon worden.
Uiteindelijk wist Sparta door dit sterke verdedigende werk de wedstrijd te winnen. De plaatselijke rugbyers konden geen openingen creëren in de sterke defensie waardoor de wedstrijd uiteindelijk met 3-10 werd verloren.

Sparta heeft nu virtueel de leiding in de 3e klasse E, maar moet nog twee wedstrijden inhalen. Spakenburg speelt dit seizoen nog twee wedstrijden, de eerste volgende week zaterdag in Den Haag tegen de Haagsche Rugbyclub 3. Vervolgens speelt Spakenburg haar laatste competitiewedstrijd op 25 maart uit tegen Sparta Rugby. Wanneer beide wedstrijden gewonnen worden behoudt Spakenburg een kans op het kampioenschap als Sparta in haar resterende wedstrijden nog steekjes laat vallen.