2021-12-04 | Haarlem 2 – RCS1 | 3-12

Rugbyclub na pittige wedstrijd nog steeds ongeslagen

Afgelopen zaterdag mochten de heren van rugbyclub Spakenburg op pad naar Haarlem om voorlopig de laatste wedstrijd te spelen door de huidige corona maatregelen tegen rugbyclub Haarlem 2. Haarlem staat momenteel op de 3e plaats en het beloofde dan ook een harde en spannende wedstrijd te gaan worden op deze regenachtige en koude dag.

Binnen een minuut na kick-off zat de scheidsrechter even klem tussen een tackle en ging naar de grond, gelukkig stond hij weer snel op en kon het spel hervatten. Haarlem weet in de eerste 15 minuten van de wedstrijd flinke druk uit te oefenen op Spakenburg met hun voorwaartsen en stonden regelmatig dicht bij de try lijn. Na deze 15 minuten begon Spakenburg los te komen en vaker de lijn op te zoeken. Er werden eindelijk meters gemaakt op het grondgebied van Haarlem. Na 18 minuten was er een line-out van Haarlem welke ook door Haarlem werd gewonnen, Spakenburg voerde flinke druk op de verdediging waardoor Haarlem steeds werd terug gezet en besloten de bal te kicken. Deze werd gevangen door full back Enzo Beyhum, hij rende richting de zijkant de tegenstanders voorbij en gaf de assist op Jaap Duijst. Met hoge snelheid schoot hij langs de lijn en kon hij de bal onder de palen drukken. Inclusief de conversie van Tristan Lamme stond er na 20 minuten 0-7 op het scorebord. Gedurende het verdere verloop van deze eerste helft ging het vrijwel gelijk op en werd er hit op hit gemaakt door de voorwaartsen en zo af en toe een bal de lijn in. Vlak voor de rust kreeg Spakenburg een scrum mee, nummer 10 Jonathan Rijswijk pakte de bal en gaf deze aan Ruben Ruizendaal met zijn snelle en behendige sprint zette hij meerdere tegenstanders op het verkeerde been. Met op de try lijn nog meerdere fases in de hoek van het veld wist uiteindelijk Roy Brouwer de score uit te breiden naar 0-12, de conversie werd gemist. Door een late tackle van Haarlem zonder de armen te gebruiken op Tristan Lamme kreeg deze speler geel waardoor hij 10 minuten het veld moet verlaten.

In de tweede helft ging het er nog harder aan toe. Beide teams waren gebrand op de winst dus grote fouten maken was geen optie. Ook Spakenburg moest het even 10 minuten met een speler minder doen want in de 49e minuut kreeg de nieuwe Argentijnse prop Juan Pablo Inverni een gele kaart voor een tackle zonder armen die overigens een ijzersterke eerste wedstrijd speelde. 10 minuten later was het ook weer raak aan de kant van Haarlem waardoor ze nogmaals 10 minuten met een man minder moesten spelen. Spakenburg begon wat fouten te maken en werd even uit het spel gehaald, Haarlem zette meerdere acties op en bleven druk uit oefenen. Met een penalty kick op de palen in de 73e minuut wisten ze eindelijk de nul van het bord af te halen met 3-12. De laatste 10 minuten leken maar niet voorbij te gaan, Haarlem bleef maar strijden en Spakenburg wist elke keer goed en hard te verdedigen. Na ruim 80 minuten te hebben gespeeld floot de scheidsrechter af en ging Spakenburg met de 3-12 overwinning naar huis toe.

Fotografie: Fernando Rijswijk
Link naar: Google Photos