2020-02-15 | Groningen 2 – RCS1 | 45-26

RC Spakenburg verliest in boeiend duel van medekoploper

Afgelopen zaterdag wachtte voor RC Spakenburg een verre reis naar Haren om daar aan te treden tegen Groningen. Bij winst op Groningen, dat met 1 wedstrijd minder gespeeld gedeeld eerste stond, zou de spanning weer geheel terug zijn in de derde klasse Noord Oost.
Naar verwachting zou het een zware en harde, faire, wedstrijd worden en dit werd het. Gelijk vanaf de eerste minuut zette Groningen aan op de verdediging van RC Spakenburg. Dit resulteerde dan ook in een vroege voorsprong van Groningen, de tweede center van Groningen sneed als een warm mes door de verdediging van Spakenburg en bracht de eerste punten op het bord. Spakenburg dat de verre reis nog in de benen had zitten moest dit er even uitlopen en een kwartier later was het dan ook Jaap Duijst die de verdediging van Groningen wist te omzeilen en de stand weer gelijk bracht met 7-7 (conv. Wouco de Graaf).
Hierna schakelde Groningen een tandje bij en in no time wisten ze met 3 try’s uit te lopen naar 26-7. RC Spakenburg zou de club met karakter niet zijn als er geen tandje bij gezet zou worden. In de opstelling van Spakenburg werd iets geschoven en nog voor rust wist Spakenburg, door 10 minuten lang Groningen volledig onder druk te zetten, terug te komen door try’s van Gideon van Kleij en wederom Jaap Duijst. Zo werd de ruststand naar 26-19 gebracht en was de hoop bij RC Spakenburg weer volledig terug.

Na rust ging Spakenburg dan ook weer verder waar men gebleven was en kort na de rust was het Wouter Beukers die door de verdediging van Groningen wist te glippen en de stand weer gelijk trok op 26-26.

Echter na de gelijkmaker begon bij RC Spakenburg, dat niet gewend is op kunstgras te spelen, verschillende pijntjes en blessures op te treden. Groningen die de overwinning rook schakelde nog een tandje meer bij dan Spakenburg en wist de verdediging nog 3 maal te omzeilen en uiteindelijk de punten in eigen huis te houden. Met een 46-26 eindstand kon RC Spakenburg met een bonuspunt, welke zeer verdiend was, huiswaarts keren. Aankomende zaterdag is er een vrij weekend om de week erna aan te treden in Leeuwarden tegen Greate Pier.

Jeugd:
Waar de mini’s mochten genieten van een vrije zaterdag speelde de cubs uit in Apeldoorn tegen RFC the Rams. De cubs kwamen vrij snel voor tegen Apeldoorn met 0-10 door een try van Quirijn en een interceptie van Mika. Maar daarna was het the Rams die het overwicht hadden en met veel druk voor kwamen te staan met 17-10. Met uiterste krachtinspanning wisten de Eemlanders dit om te buigen naar een 17-22 voorsprong. In de laatste minuten gingen the Rams nog vol in de aanval en kwamen ze tot een halve meter van de try-lijn, maar wat ze ook probeerde Eemland weigerde het hoofd te buigen en werkte als team om deze try af te slaan. Na enkele minuten onder flinke druk wist Eemland de bal terug te veroveren en niet veel later uit te kicken waardoor de winst verzilverd was. De winst was niet verdiend op basis van het spel die dag maar wel een bonus gezien de laatste spannende minuten op karakter. Er was geen Man of the Match dit keer en de beker van Hardest Hit ging naar het hele team voor de daad van onverzettelijkheid.