2006-03-25 | Spata – RCS | 34-12

Rugbyclub Spakenburg moet kampioenschap aan Sparta laten

Afgelopen zaterdag speelde Rugbyclub Spakenburg in Capelle a/d IJssel haar laatste competitiewedstrijd van dit seizoen tegen belangrijkste concurrent Sparta Rugby. Drie weken geleden had Sparta een zwaar bevochten overwinning in Spakenburg behaald. Bij winst in deze tweede topper van het seizoen kon Sparta direct kampioen worden van de 3e klasse E.

Voor Spakenburg duurde het seizoen eigenlijk net iets te lang. Door een toenemend aantal blessures kon de Heinen en Hopmanbrigade deze wedstrijd niet in haar sterkste opstelling aantreden. Toch heeft het team er alles aan gedaan om Sparta van de titel af te houden.

Sparta begon de wedstrijd voornamelijk goed omdat het met de wind in de rug speelde. Hierdoor kon men met diepe kick’s druk op de verdediging van Spakenburg worden gezet. Zodra er zich een mogelijkheid voor deed probeerde Sparta penalty-kick’s op de palen te schieten. Bij de tweede mogelijkheid was het raak, waardoor Sparta een 3-0 voorsprong nam. Vanwege de harde wind over het veld kon Spakenburg in de eerste helft maar moeilijk onder de druk vandaan komen. Met goede felle aanvallen wist Sparta 3 keer de verdediging van Spakenburg te passeren waardoor de plaatselijke rugbyers bij rust tegen een 20-0 achterstand aankeken.

In de tweede helft herpakte Spakenburg zich echter goed. Gesteund door de wind in de rug pakte Spakenburg het aanvallende spel van Sparta over. Na een paar keer dicht bij een try te zijn geweest wist uiteindelijk Maarten Schelling na een snel genomen penalty de aansluitende try te scoren. Rikkert de Jong schoot vanuit de hoek van het veld de conversie helaas tegen de paal waardoor de scoren op 20-5 bleef steken. Spakenburg bleef echter het beste van het spel houden. Jurgen de Graaf wist via een zeer fraaie actie dwars door de verdediging van Sparta te snijden en een try te drukken. Hierdoor stond het al snel na rust 20-10. Nu wist Rikkert de Jong de conversie wel tussen de palen te schieten waardoor Spakenburg terug kwam tot 20-12. Sparta begreep dat op deze manier het kampioensfeest wel eens verstoord kon gaan worden en herstelde zich na een slecht begin van de tweede helft. De wedstrijd kon toen alle kanten opgaan, maar draaide uiteindelijk in het voordeel van Sparta met goed opgezette aanvallen en een sterke verdediging bleef Sparta overeind en wist zelfs nog 2 try’s te drukken. De eindstand kwam hiermee uit op 34-12, waardoor Sparta verdiend kampioen is geworden van de 3e klasse E. Met name in de twee zware wedstrijden tegen Sparta kwam Spakenburg net te kort om dit seizoen kampioen te kunnen worden. Toch heeft het team een goed seizoen gedraaid en een goede prestatie neergezet met een tweede plek in de competitie. Met de ervaring die dit seizoen opgedaan is zal het team nu verder gebouwd gaan worden om zo volgend jaar zelf het kampioenschap op te kunnen gaan eisen.