Voorzitterspraat 2022-01

Beste Leden en iedereen die de club een warm hart toedraagt,

Het eerste
De eerste fase van de competitie zit erop. Sinds de laatste jaren zijn de competities in 2 fase’s verdeeld. In de eerste fase speel je 1 keer tegen elkaar. De bond bepaald of je uit of thuis speelt. Na deze 11 wedstrijden gaan de bovenste 6 teams strijden in de Cup-poule om kampioen te worden, en proberen om te promoveren. De onderste 6 gaan verder in de Plate poule om natuurlijk te strijden voor behoud in deze klasse en zorgen dat je niet degradeert. Ons doel is zoals waarschijnlijk wel bekend om kampioen te worden en te promoveren naar de 2e klasse We zijn op dit moment lekker op weg, we hebben de eerste 11 wedstrijden allemaal gewonnen. Er zaten veel verassende uitslagen bij, je kan duidelijk zien dat er nog een lange weg te gaan is. Doordat de selectie groot is kunnen we afmeldingen door blessures en corona besmettingen opvangen. Maar je ziet ook dat onder andere daardoor het spel niet verbeterd, we zullen echt harder moeten werken om het team klaar te stomen voor de 2e klasse. Maar voordat dat zo ver is moeten we eerst zorgen dat we bovenaan blijven staan. De concurentie ligt op de loer, ook de Bulldogs en haarlem hebben dezelfde intenties als ons. Vooral Haarlem zal hun best doen om te promoveren, hun 1e
team speelt in de ere-klasse en het gat naar het 2e team is dan te groot. Dus het is nog lang niet gestreden.

Hieronder de uitslagen van de 1e fase

25 september A.S.R.V. Ascrum 3 – RC Spakenburg 1 5-62
2 Oktober RC Spakenburg 1 – Alkmaar R.U.F.C 1 44-5
9 Oktober RC West-Friesland 1 – RC Spakenburg 1 17-33
16 Oktober Castricum 3 – RC Spakenburg 1 17-32
23 Oktober RC Spakenburg 1 – RC’t Gooi 3 52-12
6 November RC Spakenburg 1 – SRC Rush 1 83-17
20 November RC Spakenburg 1 – RC Amsterdam 1 30-0
27 November RC Diok 3 – RC Spakenburg 1 0-30
4 December RFC Haarlem 2 – RC Spakenburg 1 3-12
5 Februari RC Spakenburg 1 – RC Bulldogs 1 13-3
12 Februari RC Den-Helder 1 – RC Spakenburg 1 14-111

Zoals je ziet zitten er verassende uitslagen bij en waren de 2 wedstrijden tegen Haarlem en de Bulldogs erg spannend.
Nu op naar de 2e fase die waarschijnlijk volgende week al zal starten.

Thuis wedstrijden
Het wordt steeds drukker langst de lijn met thuiswedstrijden en dat is mooi, veel publiek zien we natuurlijk graag. Maar daar moeten we wel wat mee doen kregen we mee van de Bond. Iedereen wil graag de wedstrijd goed kunnen zien maar dat valt niet altijd mee. Ook de grensrechter moet zijn werk kunnen doen maar we staan zelfs in het veld om de actie maar te kunnen zien. In de 2e klasse is het verplicht om te zorgen dat het publiek niet te dicht bij komt. Wij gaan daar als Spakenburg ook al vast wat mee doen. Aan de kant van de dug-outs gaat een 2e lijn komen die 80 centimeter van de zijlijn af ligt. Dit wordt de zogenaamde publiekslijn, iedereen moet dan achter die lijn blijven staan. Ik snap ook wel dat het dan wat krapper wordt maar dan moeten we maar wat meer verspreiden. Ook gaan we onderzoeken of we iets van een verhoging of tribune kunnen realiseren. Mochten mensen daar suggesties of ideeën over hebben hoor ik het graag.

Oranje Rugby Festijn
Naar alle waarschijnlijkheid gaan de meeste beperkingen er halverwege maart af. Vandaar dat we zijn gestart met de voorbereidingen voor het Rugbyfeest. Zet daarom 26 april groot in je agenda. En vertel het ook aan iedereen. We hebben dan natuurlijk alle hulp weer nodig. Maandag 25 april gaan we starten met bouwen, probeer daarom ook of je vrij kan krijgen en kan helpen.

Met ovale groet,
Rikkert de Jong