Voorzitterspraat 2021-03

Beste Leden en iedereen die de club een warm hart toedraagt,

De maand Maart zit er weer op, normaal gaan we nu richting het einde van het seizoen en zouden we snel merken wie de sterkste zo u zijn van onze klasse. In deze maand valt ook altijd het einde van de Six Nations. Dit keer was Wales de grote winnaar, iedereen volgde dit natuurlijk om te kijken wie er met de 1 e prijs vandoor zou gaan. Ruud Essenberg was de grote winnaar. Op de 2e plaats was Gert Henk geëindigd en JP op de 3 e plaats. Allemaal van harte gefeliciteerd.

Dan een punt waar iedereen naar snakt, De Toer. Er is ondertussen een toercommissie gevormd, deze groep enthousiaste leden gaan samen bekijken of het mogelijk is om in 2022 op toer te kunnen. Hier volgt meer info over in de volgende nieuwsbrief. De toercommissie bestaat uit: Eddy vd Bor , Kees Veldhuizen,  Ruben Ruizendaal , Klaas Koops en Luuk.

Nu een belangrijk punt waar wij iedereen zijn hulp bij nodig hebben, De Jeugd.
Zoals jullie weten vormen we samen met Eemland een cluster, wij hebben op dit moment nog 7 jeugdleden. Tijd om daar wat aan te gaan doen, Er is een jeugdcommissie opgestart en samen zijn we aan het bekijken hoe we dit het beste kunnen aanvliegen. Het is namelijk niet zo makkelijk omdat de jongens doordeweeks in Amersfoort trainen, dit is natuurlijk een drempel voor de ouder s v an de nieuwe jeugdleden. Daarom moet verandering in komen, komende week zit ik bij Eemland om te kijken of we meer bij ons kunnen trainen of in ieder geval 1 avond . Dit is nodig om te gaan Jullie zullen begrijpen dat we niet teveel te eisen hebben met 7 spelers, dus eerst moeten we dat uit bouwen. Maar wat kunnen wij eigenlijk bieden als RCS voor nieuwe jeugdleden? Op dit moment niet veel, dus ook dat moest veranderen.
Allereerst hebben we K2 Trading bereid gevonden om 25 rugbypakjes te sponsoren, dit worden uitleenpakjes die ze dan tijdelijk krijgen. Komt
er een nieuw jeugdlid dan krijgt diegene gelijk een pakje om te trainen. We gaan ook meer jeugdtrainers opleiden, er zijn 5 jongens in het eerste waarvan ik er al een paar gesproken heb die dit wel willen doen. Dit natuurlijk om te kijken of we al 1 eigen team binnen Spakenburg kunnen laten trainen onder een eigen trainer.

Op dit moment kan je in groep 4 op de basisschool kiezen uit diverse sporten en daar kan je dan proef trainingen gaan doen, wij doen hier als RCS ook
aan mee met succes. Afgelopen zaterdag waren er 2 jongens van 9 jaar die bij ons hadden meegetraind, dit is het moment om dat te laten groeien.

Bij deze wil ik dus aan iedereen vragen die dit leest ,kijk om je heen of je een neefje ,nichtje ,buurjongen ,buurmeid ,of iets dergelijks of die mee willen trainen bij RCS. Zodra we meer jongens of meiden hebben kunnen we starten met een geheel eigen lichting. De leeftijd maakt ni et uit, er worden op dit moment toch geen wedstijden gespeeld dus we trainen de komende tijd lekker in Spakenburg met de nieuwe kids.

Daarna gaan we kijken of we een team kunnen vormen, en dat is mogelijk. De Benjamins zijn onder de 10 jaar (geboortejaar 2011 2012) een team benjamins bestaat uit 8 spelers! Dit moet toch wel te reali seren met elkaar. Of Mini,s onder de 12 jaar (geboortejaar 2009 2010) Mini’s spelen met 12 spelers. We moeten daar ergens beginnen en dan telkens verder bo uwen, maar ook de andere leeftijden zijn welkom we hebben al wat cubs en junioren ook lopen. Het doel is trainen in Spakenburg met een eigen jeugd afdeling. Als club gaan we de komende tijd veel energie steken in de zichtbaarheid bij de jeugd, op de scholen maar ook op de trapveldjes strand etc. We zitten nu op 7 spelers dat moeten er volgend jaar al 25 zijn en daarna 40. Met z’n allen is dit mogelijk! Marc Dekker heeft ondertussen het stokje als jeugd coördinator overgeven aan Fernando Rijswijk, maar Marc heeft aangegeven nog w el te willen helpen waar nodig is. De volgende personen gaan vanaf nu dit project begeleiden: Andrea Heinen, Fernando Rijswijk, Wouter Beukers, en namens het bestuur Mike van Kleef en Ikzelf. Hier gaan waarschijnlijk nog 2 personen bij komen. Jeugdleden aanmelden kan via de site of een Appie naar een van ons. We willen eerst starten op de woensdag avonden en om te beginnen woensdag 14 april van 18:30 19:30 . (de tijden kunnen in de toekomst nog wijzigen) Leeftijd maakt niet uit, zolang het maar boven de 6 jaar is! We gaan op site meer informatie zetten betreft contributies etc. maar de eerste 3 maanden zijn sowieso gratis.

Dan is de verwachting dat we over een paar maanden weer open gaan, en iedereen snapt wel dat er alleen maar geld uitgaat en dat er niets binnenkomt. Vandaar het volgende, Claim je datum voor een feestje. Heel veel mensen willen een feestje geven op de club en wij hebben dat ook hard nodig. Dus reserveer een datum, wij kunnen dan aangeven of die nog vrij is of niet.

Met ovale groet,

Rikkert de Jong