2004-12-09 | RCS – The Pink Panters | 26-5

Rugbyclub blijft goed presteren

Op een zeer mistig sportpark de Vinken speelde Rugbyclub Spakenburg afgelopen vrijdag tegen The Pink Panthers uit Driebergen. Ondanks de lastige weersomstandigheden wist de plaatselijke rugbyclub weer een prima wedstrijd te spelen en zo de 5 punten in huis te houden.

Spakenburg begon zoals de laatste wedstrijden erg scherp. Met de snelle driekwartlijn werd direct de aanval gekozen en door de goede opvolging vanuit de scrum kreeg Spakenburg direct de eerste kansen. De verdediging van de Pink Panthers was niet voorbereid op de snelle en goed samenspelende aanvallers van Spakenburg, die steeds weer gaten in de defensie konden creeren. Na een langdurig aanval waarin de Heinen en Hopmanbrigade een aantal maal dicht bij een try was wist uiteindelijk Erik Blokhuis de score te openen. Jan de Jong wist de conversie ook tussen de palen te schoppen waardoor Spakenburg vroeg in de wedstrijd een 7-0 voorsprong nam. De Pink Panthers konden deze vroeg klap niet direct te boven komen, wat Spakenburg de mogelijkheden gaf de score verder uit te bouwen. De in de driekwartlijn goed op elkaar ingespeelde Jan de Jong en Guido Huizinga wisten beiden door de verdediging van de gasten heen te breken en zo de stand op 19-0 te brengen. Omdat bij rugby bij 4 of meer try’s een bonus punt voor de competitie verdiend kan worden, werd in de eerste helft nog hard gewerkt om deze belangrijke 4e try te drukken. Tegen het einde van de eerste helft wist wederom Guido Huizinga te scoren en zo Spakenburg op een comfortabele 26-0 voorsprong te zetten.

In de tweede helft trok de mist wat van het veld op, wat de gasten zichtbaar goed deed. Na in de eerste helft eigenlijk geen en uitgespeelde kans te hebben gecreeerd kwamen de Pink Panthers wat meer in hun spel. De scherpte bij Spakenburg verdween en dit bood de gasten kansen om terug te komen in de wedstrijd. Het spel ging nu op en neer, en er kwamen kansen over en weer, maar gescoord werd er niet. Pas 10 minuten voor tijd wisten de Pink Panthers na een goed aanval via hun voorwaartsen de eer te redden en een try te scoren. Vlak voor het einde van de wedstrijd kreeg ook Spakenburg nog een aantal opgelegde kansen om de wedstrijd definitief in het slot te gooien, maar de accuratesse ontbrak, waardoor de wedstrijd uiteindelijk in een 26-5 overwinning voor Spakenburg eindigde.

Door deze overwinning en de 5 behaalde punten, staat Rugbyclub Spakenburg weer bovenaan in de 3e klasse E met 32 punten uit 9 wedstrijden. Naaste concurrent RFC Haarlem kan met 28 punten uit 7 wedstrijden echter nog over de plaatselijke rugbyers heen.

De volgende wedstrijd speelt Spakenburg uit tegen RFC Gouda op zaterdag 11 december 2004.