2005-02-02 | RFC Haarlem – RCS | 25-0

Haarlem: Spakenburg delft het onderspit in topper

Afgelopen zaterdag stond in de 3e klasse E een topper op het programma. Rugbyclub Spakenburg 2e in de competitie speelde in Haarlem tegen de koploper RFC Haarlem. Opmerkelijk is dat Haarlem dit seizoen pas een wedstrijd heeft verloren, en dat was de wedstrijd op Sportpark de Vinken tegen Spakenburg. De Haarlemmers waren dus duidelijk uit op revanche.

In de eerste helft kon Spakenburg het niveau van de koploper goed volgen. Haarlem had het meeste bal bezit en speelde het meest op de helft van Spakenburg. De Heinen en Hopmanbrigade wist door goed verdediging echter goed stand te houden. Met de snelle driekwart lijn kwam Spakenburg er ook een aantal keer gevaarlijk uit, maar deze snelle counters konden niet in try’s omgezet worden. Spakenburg kreeg wel de eerste kans om de score te openen. Een toegewezen penalty-kick op zo’n 35 meter van de palen, werd door Spakenburg op de palen geschoten, maar gemist. Tegen het einde van de eerste helft werd de druk op de Spakenburgse verdediging steeds groter. Na een goed uitgevoerde aanval van Haarlem wisten zij in de laatste minuut voor rust de score te open, ruststand 7-0.

In de tweede helft kon Spakenburg steeds minder onder de druk van Haarlem uitkomen. De psychologische klap van de try vlak voor rust kwam men niet meer te boven. Haarlem bleef goed aanvallen en creeerde meer kansen dan de plaatselijke rugbyers. 2 maal wisten de Haarlemmers uit een free-kick de bal tussen de palen te schieten, waardoor ze hun voorsprong uitbouwden tot 13-0. Tegen het einde van de tweede helft werd het verzet van Spakenburg echt gebroken doordat via snelle aanvallen over de flanken Haarlem nog 2 try’s wist te scoren, eindstand 25-0. Rugbyclub Spakenburg moest in deze wedstrijd de meerdere erkennen in RFC Haarlem. Door deze nederlaag verliest Spakenburg de aansluiting met Haarlem en zijn de kampioenskansen verkeken.

Aanstaande zaterdag 5 februari speelt Spakenburg uit tegen RC Smugglers in Velzen. Kick-off 17.00