Spakenburg Dames maken thriller van debuut wedstrijd

Half november 2022 is de eerste damestraining in de geschiedenis van  Rugbyclub Spakenburg. Een klein groepje dames komt in de herfstkou het veld op lopen om getraind te worden door Fernando Rijswijk. Nu, vier en een half maand later, stappen ze gespannen in de auto op weg naar Oldenzaal om hun eerste wedstrijd te spelen tegen de Harlequins. Het debuut van Dames 1 zou later zijn, maar konden niet wachten om krachten te meten met een andere club. De afgelopen maanden hebben ze wekelijks hard getraind en iedere keer komen er weer nieuwe dames bij. Intussen zijn er zoveel dames dat er genoeg speelsters zijn om in september deel te nemen aan de competitie.

Aangekomen in Twente prepareert ieder zich op haar manier voor de wedstrijd terwijl de regen het veld nog natter maakt. De gespannen kopjes kijken elkaar nog een keer aan. Nu gaat het gebeuren. Het fluitsignaal klinkt en Spakenburg ontvangt de bal die ze goed in de ploeg weten te houden. De tackels worden gemaakt, maar het is lastig voor de dames om echt naar voren te komen. Er mist nog structuur en hiervan maakt de tegenstander goed gebruik door te scoren met de eerste try.

Het spel gaat verder, maar toch is het de tegenstander die profiteert van de zoektocht naar balans bij RCS. Ze scoort nog twee try’s 15-0.

Naarmate de tijd verstrijkt wordt het spel beter en worden wat omzettingen in de opstelling gedaan.  Er komt rust en vertrouwen in de ploeg. De dames geven elkaar betere opvolging en de tegenstander wordt terug gedrongen, de eerste try voor Spakenburg wordt gedrukt door Marieke Brouwers; 15-05.
Manninne Hartog schiet de conversie tussen de palen; 15-07.  Het tempo gaat omhoog, Spakenburg blijft aanvallen en het is Lara Kingma die 25 meter voor de lijn de bal oppakt, het gat vindt en de bal achter de palen op de grond drukt.

Manninne Hartog schiet weer raak; 15-14. Vlak voor tijd gaat een line out niet goed, RCS verliest de bal. De Harlequins zijn er snel bij en de stand wordt 20-14. Het vuur is desondanks niet gedoofd en Spakenburg zet nog een keer de schouders er onder. Ze speelden fase na fase tot vlak bij de try line waar opeens Marion Beekhuis aan komt stormen en de bal krijgt,  dwars door alles heen duikt en de eindstand brengt op 20-19.

Voldaan stappen de dames van het veld en vol trots kijken trainers Nienke Gabel en Fernando Rijswijk terug op een goede eerste pot. Het was te zien dat ze als team al op de goede weg zijn.

Fotografie: Laura Photography
Link naar: Google Photos