Damesrugby is hot in Bunschoten

Damesrugby is momenteel ‘hot’ in Bunschoten. De rugbyclub startte in november 2022 met een damestak. Tijdens de eerste training stonden zes enthousiaste vrouwen op het veld. Een klein half jaar later zijn dat er al dertig. En het enthousiasme is alleen maar gegroeid. De dames staan te popelen om in september competitie te gaan spelen. Voorlopig blijft het bij trainingen op dinsdag- en donderdagavond van 20.00 tot 21.30 uur. Op de avond voor Koningsdag is de primeur. Dan worden twee teams geformeerd, die voorafgaand aan het rugbyfeest de strijd met elkaar aanbinden. Een sport waarvan RCS zegt: er is geen sport die een band schept zoals rugby dat doet.

Ellen Hartog-van Halteren en Wijlinde Hartog, dames van het ‘eerste uur’, beamen dat. Zij genieten elke week met volle teugen van de sport, die zich kenmerkt door discipline, inzet en plezier.

Beiden hadden een sportachtergrond voordat ze de rugbykicksen aantrokken en neerstreken op De Vinken. Ellen heeft gevolleybald en is daarna actief geweest in sportscholen. ,,Ik hou van sporten, vooral de wat extremere sporten zoals open water zwemmen en een flitstriathlon.” Haar zoons David en Aron zijn ook actief bij RCS. Zo is zij betrokken geraakt bij club.

Wijlinde heeft in het verleden bootcamplessen gevolgd bij de Fitclub op De Vinken. ,,Dat was superleuk. Mijn vriend Jaap Duijst speelt rugby. Sinds hij hier speelt, was ik vaker op De Vinken te vinden en ook via de bootcamplessen kwam ik hier regelmatig. Dat stopte helaas. Maar ik bleef op zaterdag, als RCS thuis speelde, wel gezellig naar de club komen. Zo leerde ik RCS kennen als een warme en gezellige club.”

Respect

Op de vraag wat zij het mooie vinden aan RCS, geeft Ellen aan: ,,Vooral het respect; daar staat rugby om bekend. Het lijkt onwijs hard en vals. Het is wel hard, maar niet vals. De scheidsrechter en de trainer hebben altijd gelijk. Je gaat niet in discussie. Er wordt echt discipline gekweekt. Dat zie ik ook bij mijn zoons. Wij als dames kwebbelen natuurlijk wel wat af, maar als de trainer het woord neemt, zijn we stil. Op het veld gaat het er soms heel hard aan toe, maar na afloop wordt daar niet over gezeurd.” Wijlinde: ,,Dat is het: respect binnen, maar ook buiten het veld. Daarnaast is het natuurlijk ook hartstikke gezellig!”

Wat triggerde hen om zelf de rugbykicsen aan te trekken? Wijlinde: ,,Ik zat qua sporten in een dipje en was op zoek naar een nieuwe uitdaging. Toen ik hoorde van de oprichting van een damesrugbyteam, was ik benieuwd naar het teamgevoel. Dat wilde ik meemaken. Dit is mijn eerste teamsport. Daarvoor had ik enkele individuele sporten beoefend. Verder wilde ik ook ervaren wat rugby, wat voor mijn gevoel een harde, eigenlijk een mannensport was, inhield. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het superleuk vind.”

Ellen: ,,Ik heb een huisgenoot gehad in mijn studententijd die een groot rugbyfan was en keken de Rugby World Cup, daar groeide mijn interesse. Ik vond het een leuk spelletje. Toen gingen mijn kids op rugby. Ik begreep wel wat spelregels, maar lang niet alles. Toen kwam het bericht dat een damesteam werd gestart. Ik zei meteen: ‘daar wil ik aan meedoen’. Nu ik zelf meespeel, begrijp ik het spelletje veel beter. Ik vind het nu om te kijken ook veel leuker, omdat je weet waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren.” Wijlinde: ,,Dat heb ik ook. En dat is zo leuk.”

Kwaliteiten

Beide dames geven aan dat iedereen geschikt is voor rugby, als je maar niet bang bent om vies te worden. ,,Je hebt allerlei kwaliteiten nodig. Wij zijn wel de extremen. Wijlinde is klein en ik vrij groot. Je hebt de backs, de snelle wendbare speelsters en de voorwaartsen, de grote stevige dames zoals ik. Wij duwen alles opzij. Wij maken de weg vrij voor de anderen”, merkt Ellen lachend op.

Wijlinde gaat nog even terug naar het begin. ,,Onze eerste onderlinge partij was een rommeltje. Nu kijken we echt uit naar een oefenpartijtje, omdat je het spelletje snapt. En daardoor kun je lekker knallen met elkaar. We zijn enorm gegroeid, zowel conditioneel als in tactisch opzicht.”

Ellen: ,,De damestak bij RCS is best wel snel gegroeid. Maar alle vrouwen die er zijn hebben volledig vertrouwen in elkaar. Dat is zo tof om te zien.”

De dames van RCS worden regelmatig uitgenodigd door clubs die een oefenduel tegen hen willen spelen, maar dat houden ze nog even af. Op de avond van het rugbyfeest spelen ze onderling hun debuutwedstrijd.

De leeftijden in het team variëren van 17 tot boven de 50. Ze worden getraind door Fernando Rijswijk en Nienke Gabel. Ellen: ,,Beide trainers hebben jarenlange rugby-ervaring en dat merk je. Het is een mix van leuke oefeningen waarbij flink wat gelachen wordt, maar ook oefeningen om onze tactiek en conditie te verbeteren. ” Wijlinde; ,,Jong en oud, we kunnen allemaal goed met elkaar. Het is een leuke mix. De meesten zijn afgelopen half jaar pas begonnen. We hebben vijf dames die al langer rugbyen, die helpen de rest om beter te worden. Zo leren we van elkaar. Ook al ben je voor het eerst, je hoort er meteen bij. Er komen ook diverse speelsters uit de regio, zelfs één uit Tiel. Ze vinden het helemaal geweldig hier. Fantastisch toch.”

Kom eens kijken

Ellen en Wijlinde geven aan dat wanneer je lekker bezig wil zijn en fit wilt worden, rugby een geweldige sport is. ,,De trainingen zijn zeer gevarieerd en bevatten naast oefenvormen om de conditie te verbeteren, ook tactiek. Kom gewoon eens kijken. De meesten die een keer hebben meegetraind, zijn nog steeds actief bij RCS. Dat zegt alles over hoe leuk rugby is en over de sfeer op de club.”

Bron: De Bunschoter
Foto: Nesse Media (Ellen en Wijlinde genieten van de rugbysport)

Nesse Media (Ellen en Wijlinde genieten van de rugbysport)