Rugbyclub Spakenburg presenteert nieuwe trainers

Het duo Krijn Twigt (27) en Jeffrey Nuijten (38) gaat proberen Rugbyclub Spakenburg (RCS) op te stuwen in de vaart der volkeren. Voorzitter Rikkert de Jong maakt de ambitie concreet. ,,We willen van RCS een stabiele tweedeklasser maken.”

Beiden hebben enkele jaren geleden al een co-trainerschap vervuld bij Pink Panthers in Driebergen. Dit is een hernieuwde samenwerking. Krijn heeft een mooie carrière achter de rug in de rugbysport. Hij speelde onder meer in Frankrijk en Engeland en in Nederland bij Hilversum en Eemland. Hij droeg zelfs acht keer het shirt van Oranje.

Jeffrey speelde onder meer bij Pink Panthers, Hilversum en URC. Nuijten heeft tot vorig jaar nog gespeeld. Hij noemt rugby verslavend. ,,Maar ik ben nu 38 en dan is het wel een keer mooi geweest. Als je eenmaal met rugby begint, kom je er niet meer vanaf.”

Hij wil graag zijn kennis en expertise delen met de volgende generatie rugbyers. Dat geldt ook voor Krijn, die een stuk jonger is, maar vanwege een blessure moest stoppen met rugby. ,,Ik blijf graag bij het rugby betrokken. Ik heb nog steeds de motivatie voor het spelletje. Alleen nu vanuit een iets ander perspectief. Ik wil graag mijn ervaringen op anderen overbrengen, de dynamiek van het spelletje laten zien. Ik zou nog graag willen spelen. Het kriebelt ook wel eens, maar het is niet verstandig om het veld op te stappen.”

Het tweetal ziet de hernieuwde samenwerking zeker zitten. Krijn: ,,Groot voordeel is dat we hetzelfde over de sport denken.”

Jeffrey kwam via Victor Franzel, speler bij RCS en vorig seizoen interim-trainer bij de club, in contact met de rugbyclub uit Spakenburg. Hij hapte niet direct toe. ,,Maar toen hij Krijn tegenkwam bij Hilversum, een balletje bij hem opgooide om het samen te gaan doen en daarop een positieve reactie kreeg, gaf hij wel groen licht.”

Expertise
Rikkert: ,,We hadden meerdere ijzers in het vuur voor het trainerschap. Maar met dit duo hebben we een driekwarten- en voorwaartsentrainer in huis en dat is gewoon een groot voordeel. Beiden hebben hun eigen expertise.”

Krijn wist van RCS dat het minder dan een kwartier rijden was vanaf zijn woonplaats. ,,Daar was ik heel positief over. En uit verhalen die ik hoorde, heb ik begrepen dat het hier altijd extreem gezellig is. Dat als je er eenmaal zit, je niet meer naar huis wil. Maar ik was hiervoor nog nooit hier geweest.”

Jeffrey: ,,Ik kende Rikkert al wel wat langer. Ik heb hier met Driebergen ook een aantal keren gespeeld. Dat die gezelligheid kan ik onderschrijven.”

Naast het trainen gaan beiden ook coachen. Ze geven van zichzelf aan dat ze met beide benen in de groep staan, maar als het nodig is ook erboven. Daarnaast willen ze elke speler individueel beter maken. Ze willen met de selectie vooral plezier aan het spelletje beleven op dinsdag, donderdag en zaterdag, zodat de spelers graag naar De Vinken komen. ,,Maar die motivatie moet wel uit henzelf komen”, geeft Jeffrey aan.”

Rikkert geeft aan dat RCS dit jaar veel nieuwe spelers heeft, waarvan een team moet worden gekneed. ,,Vorig jaar wonnen we de eerste dertien wedstrijden en speelden we telkens met dezelfde jongens. Daarmee bouw je intern je club niet mee op. En dat moet wel gebeuren. We hebben dit seizoen een heel gemêleerd gezelschap met ervaren en heel veel onervaren spelers. We hebben nu twee jonge trainers. Daar zijn we heel blij mee. Zij staan wat dichter bij de groep. Daar verwacht ik heel veel van. Voor een beginnend trainer is dit ideaal. Ze kunnen deze selectie nog helemaal naar hun eigen inzicht kneden, vormen. Deze selectie is geen gearriveerd gezelschap.”

(Bron: De Bunschoter 21-09-2022)