Jeugdafdeling rugbyclub floreert

Rugbyclub Spakenburg (RCS) floreert als nooit tevoren. De jeugdafdeling telt momenteel tussen de vijftig en zestig leden en de groei zet nog steeds door. Eén van de kartrekkers bij de jeugd is Andrea Heinen, die via haar zoon Raphaël terechtkwam bij RCS. Ze roemt de geweldige sfeer binnen de rugbywereld en kwalificeert de lokale rugbyclub als een warm bad. ,,Jongens en zeker ook jonge meiden, die op zoek zijn naar een leuke en stoere sport, moeten zeker een keer komen kijken tijdens een trainingsavond. Ze zullen dan ontdekken dat rugby een geweldig leuke sport is en RCS een geweldig leuke en gezellige vereniging.”

Andrea kende tot voor enkele jaren de rugbyclub enkel van het rugbyfeest en het feit dat haar buurman Rikkert de Jong daar zeer actief is. Toen haar zoon Raphaël ging rugbyen, raakte ze betrokken bij RCS. ,,Raphaël speelt momenteel geen rugby, maar is nog wel volop bezig binnen de club.” Andrea werd al gauw gestrikt door voorzitter Rikkert de Jong om actief te worden binnen de jeugdafdeling. Ze doet dat met veel plezier en passie. Ze voelt zich thuis bij de club. Ze noemt daarbij ook de naam van Fernando Rijswijk. De jeugdtrainer/-coördinator ademt enthousiasme en heeft de drive en ambitie om bij RCS iets moois neer te zetten. Andrea: ,,Hij kan lezen en schrijven met de kinderen. Niks is hem te gek. Hij is recht door zee, duidelijk. De kinderen weten ze aan hem hebben. Een topper voor onze club. Verder gaat Harold Ossevoort ook weer aan slag binnen de jeugdafdeling van de club. Harold is geen onbekende van RCS. In het verleden was hij verantwoordelijk voor de tweede jeugdlichting van RCS. Mede dankzij Harold bestaat de club nog, want een paar van de meest actieve leden komen uit die lichting, waaronder ook de huidige voorzitter. Harold gaat onder andere de trainers begeleiden in de opbouw van de trainingen en zal ook deel uitmaken van de jeugd-TC. Ook zal hij wat wedstrijden gaan fluiten. Hij geeft regelmatig uitleg bij beslissingen. Hij heeft engelengeduld met de kinderen. Ook een gouden kracht voor de club.”

Andrea zelf is een beetje de Haarlemmerolie binnen de jeugdafdeling van Rugbyclub Spakenburg. ,,Het loopt goed binnen de jeugdafdeling. De groei zet gestaag door. We hebben twee hele teams staan: Benjamins (8-9) jaar en Mini’s (10-11). Twee mooie volle teams waarmee we zeker een heel seizoen door kunnen komen.”

Samenwerking

Sinds kort heeft Andrea samen met Rikkert de samenwerking opgezet met Rugbyclub Dronten. ,,Die club heeft van de beide net genoemde leeftijdscategorieën vier spelers. Zij gaan met ons meespelen. Zo helpen we elkaar. Ze komen 3 september kennismaken. Dan werken we een training af. Op wedstrijddagen zorgen we dat we drie kwartier van tevoren op het veld zijn. Dan kunnen we een warming-up doen en daarna samen de wedstrijden spelen. Zij trainen in Dronten en spelen samen met ons hun wedstrijden: hier in Bunschoten of in Amersfoort, Utrecht, Hilversum of Almere.”

Daarnaast zijn er nog de Turven (6-7 jaar), Cubs (12-13 jaar), junioren en Colts (die zijn er nog niet bij RCS). Daar zijn nog geen volle teams van.

RCS heeft zeven Cubs. Andrea: ,,Die gaan voor het eerst competitie spelen. Daarbij werken we samen met Rugbyclub Hilversum. Zij trainen op vrijdagavond in Hilversum. Hilversum zorgt ook voor de begeleiding eromheen en bij ons is er één vast aanspreekpunt voor deze leeftijdsgroep. Die verzorgt de communicatie tussen Hilversum en RCS. Onze junioren zaten altijd al bij Eemland, die hebben we daar lekker gelaten. We hebben nu drie tweedejaars- en twee eerstejaarsjunioren. Deze samenwerking verloopt goed.”

De bemensing qua trainers en begeleiders binnen de jeugdafdeling van de lokale rugbyclub is op niveau. ,,In de trainingen moeten we onze weg nog enigszins zien te vinden. We gebruiken daarbij tools vanuit de rugbybond. En wat prettig is binnen de rugbysport, is dat je op heel veel vlakken samen kunt werken, advies kunt vragen of ideeën kunt opdoen bij andere clubs. Dat is nooit een probleem. Dat maakt rugby uniek. Binnen de lijnen is er concurrentie, gaat het hard tegen hard, buiten de lijnen is het gezellig en is er een geweldige bereidheid om elkaar te helpen en te steunen op allerlei gebieden. Met elkaar zetten we een mooie sport neer”, steekt Andrea de loftrompet.

Ze geeft aan dat het doel van RCS om in iedere leeftijdscategorie bij de jeugd een goedgevuld team te vormen, waarbij de opbouw van onderaf heel belangrijk is, omdat dan de bovenste helft van de piramide vanzelf gevuld wordt. ,,Voor alles willen we een leuke en uitdagende sport neerzetten voor de jeugd en ervoor zorgen dat de spelers op pad gaat in een leuk en gezellig team, waarbij we in de toekomst niet meer afhankelijk zijn van andere clubs.”

De jeugd traint op de dinsdag- en donderdagavond van 18.30 tot 19.30 uur. Na een gezamenlijke warming-up gaan de verschillende leeftijdsgroepen los van elkaar aan de slag. Andrea: ,,We hebben nog altijd één veld. Daar kunnen we momenteel nog mee uit de voeten, maar een tweede veld zou wel zeer welkom zijn. Zeker als we door blijven groeien.” Tot slot doet ze nog een oproep: ,,Meisjes zijn ook van harte welkom. We hebben er nu vijf lopen. Tot en met de junioren spelen ze gemixt. Heel stoer om te zien die meiden. Ze zijn vaak absoluut niet bang en staan hun mannetje.’

Het lidmaatschap van de rugbyclub is het eerste halfjaar gratis. Verder krijgen de jeugdleden een gratis trainings- en wedstrijdtenue van de club.

Bron: De Bunschoter 31-08-2022