2005-02-09 | The Smuggles – RCS | 10-5

The Smugglers vs RCS: Rugbyclub op dwaalspoor

Na vorige week van koploper Haarlem te hebben verloren, zijn de plaatselijke rugbyers er niet in geslaagd de draad weer op te pakken. De uitwedstrijd bij The Smugglers in Velserbroek werd, zei het nipt, verloren.

Vooraf was al duidelijk dat het geen makkelijke wedstrijd zou worden in Velserbroek. The Smugglers draaien goed dit seizoen en bezetten de derde plaats in de competitie.

In het begin bleek dat beide teams sterk aan elkaar gewaagd waren. Het spel ging erg gelijk op en beide teams waren eigenlijk niet bij machte de verdediging van de tegenstander te breken. Er ontstonden aan beide zijden kansen, maar er werd ook goed verdedigd. Halverwege de eerste helft kropen er echter wat fouten in het spel van Spakenburg waardoor The Smugglers de score konden openen. Via de driekwartlijn wist men een gat in de verdediging van Spakenburg te creeren en zo de eerste 5 punten op het bord te zetten. Wakker geschut door deze tegen-try kwam de Heinen en Hopmanbrigade weer terug in het spel en liet zich niet verder op achterstand zetten. Ruststand 5-0.

In de tweede helft bleef het spelbeeld van de eerste helft eigenlijk gehandhaafd. Beide teams probeerde gaten in de verdediging te vinden, maar oogsten weinig succes. In het laatste kwartier van de wedstrijd leken The Smugglers de wedstrijd definitief te beslissen. Spakenburg ging erg slordig met het balbezit om, in diep in hun eigen verdediging, waardoor The Smugglers een try op een presenteerblaadje kregen. Gebrand om echter nog wat van de wedstrijd te maken hervatte Spakenburg echter het spel snel en heeft nog een kwartier lang de defensie van de tegenstander onder druk gezet. Dit offensief werd 5 minuten voor tijd beloond met een try. Rikkert de Jong was, na een slim kickje van Roeland Muijs, de verdediging van The Smugglers voor en drukte de bal achter de try-lijn. Het slot offensief van Spakenburg verslapte na deze try niet, maar bleek wel te laat te zijn ingezet. Voor het einde van de wedstrijd wisten de plaatselijke rugbyers niet meer te scoren en zo werd deze wedstrijd met 10-5 verloren. Door de late try van Spakenburg verliest men deze wedstrijd echter wel met minder dan 7 punten verschil, waardoor er 1 bonuspunt gepakt werd voor de competitie, waar Rugbyclub Spakenburg nog steeds de tweede plaats bezet.