2024-03-02 | Spakenburg 1 – Hilversum 1 | 16-3

De rugbyers van Spakenburg waren dit weekend Hilversum de baas.

Spakenburg weer te sterk voor Hilversum.

De rugbyers van Spakenburg wonnen zaterdag op eigen veld van Hilversum. Het was lang ondenkbaar dat beide ploegen tegenover elkaar zouden staan in competitieverband.

Rugby Club Hilversum zag het levenslicht in 1954. Een kwart eeuw la ter, in 1979, werden er twaalf nieuwe clubs aangemeld bij de rugbybond, waaronder Spakenburg. Hilversum acteerde al die jaren in de hoogste klasse en geen club won de lands- titel vaker.

Vorig seizoen besloot Hilversum om zich terug te trekken uit de hoogste klasse. Het viel hierdoor terug tot de tweede klasse. En dus is Spakenburg, dat vorig seizoen kampioen werd en promoveerde, nu plots een van de tegenstanders. In de begin jaren had Spakenburg een hechte band met de radiostedelingen, vooral door Dick van Beek, speler bij Hilversum en coach van Spakenburg.

Sportief gezien is Spakenburg het grote Hilversum nu de baas. In de eerste fase van de competitie bleef die club ongeslagen, het eindigde als koploper zodoende een plek boven Hilversum. Dit weekend stonden beide ploegen in de tweede fase van het seizoen opnieuw tegenover elkaar. De verwachting vooraf was dat het een spannende wedstrijd zou worden met veel toeschouwers. Dat bleek een terechte aanname, zo werd al snel duidelijk.

Hilversum begon agressief en zette Spakenburg af en toe flink onder druk. De thuisploeg verdedigde erg goed, maar maakte hierbij wel veel fouten en overtredingen. Tiago Cacao wist hierdoor via een strafschop Hilversum op een 0-3 voorsprong te zetten. Ook moest Spakenburg een speler missen met een gele kaart, maar juist dat leidde tot een opkikker want plots was de thuisclub de bovenliggende partij.

Eenmaal weer allebei met veertien man in het veld wist Bart Donkelaar voor Spakenburg te scoren, waarna Daan Strang, hij speelde in zijn jeugd bij Hilversum, verzilverde de conversie: 7-3.

De tweede helft leverde voor Spakenburg al snel een driepunter op via de voet van Strang en pech voor Hilversum, dat een speler met rood het veld zag verlaten. Het maakte Spakenburg na rust de boven liggende partij. Ondanks een aantal flinke kansen op het scoren van try’s liep de thuisploeg ‘slechts’ uit naar een 16-3 einduitslag.

Ouderwets
Facundo Dellemea werd verkozen tot man van de wedstrijd. ,,We verwachten vandaag een zware wedstrijd en dat is gebleken”, aldus de Argentijn. Bij ons is het niet een team, maar staat de hele club achter ons. De sfeer en ambiance waren vandaag fantastisch. Het is hier nog ouderwets rugby: hard op het veld en vrienden na de wedstrijd.”

(Piet van den Deijssel. Bron: Noordhollands dagblad)

Bekijk de volgende 50 foto's >> Fotografie: Niels van Kesteren
Link naar: Google Photos