Organisatie Oranje Rugby Festijn maakt grote stap

Het Oranje Rugby Festijn, dat ieder jaar plaatsvindt op de avond voor Koningsdag, zal dit jaar weer een stukje groter zijn. Dit jaar vindt de 31ste editie plaats en dat wordt groots aangepakt. De organisatie merkte de afgelopen twee edities dat het feest uit zijn jasje groeide. Een goede reden om weer een stap te nemen.

Rikkert de Jong, voorzitter van de rugbyclub, is enthousiast over de stappen die de rugbyclub gaat zetten. ,,Iedere vijf jaar maken we het feest weer iets groter. Vervolgens wachten we totdat de rek eruit is en nemen we een volgende stap. Wel kijken we ieder jaar weer even hoe of wat. Vorig jaar was natuurlijk het jaar na corona, dus dat was gekkenhuis. Net zoals twee jaar voor corona, toen was het eigenlijk ook al een gekkenhuis. Dit resulteerde in enorme wachtrijen voor de ingang, muntenverkoop en bar. Hierdoor hebben we vorig jaar de hekken om 23.00 uur dicht moeten gooien. Ik check altijd of ik van A naar B kan lopen binnen zoveel minuten. Dat is voor mij een graadmeter dat ik het acceptabel vind. Stel dat er iets gebeurt, moeten de mensen er op tijd uit kunnen. Daarnaast moeten de mensen ook op tijd bij de bar of toiletvoorzieningen kunnen komen. Na afgelopen twee edities hadden we het idee dat het tijd werd voor een volgende stap. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat we eindeloos doorgaan. Maar zolang de ruimte er nog is en we de capaciteit ervoor hebben, willen we natuurlijk met het hele dorp Koningsdag inluiden. Gelukkig beschikken wij over een groot team aan vaste en nieuwe vrijwilligers, anders was dit niet mogelijk geweest”, aldus Rikkert.

Nieuwe ingang

De grootste verandering van het rugbyfeest is de ingang. ,,We hebben er nu voor gekozen om de ingang op een hele andere plek te doen. Het is niet meer dezelfde ingang als vanouds. De artiesten, vrijwilligers en genodigden komen wel via de reguliere ingang. We willen ook af van de stroom mensen die via de Plevier komt, er staan daar niet voor niets hekken. Mocht je dit nu willen proberen, loop je flink om en kom je niet binnen.

Wanneer je het terrein op komt volgende week, wordt je vanzelf naar de juiste ingang gewezen door de beveiliging. Normaal gesproken hadden we drie poortjes bij de ingang. Hier word je gevraagd je te identificeren en op basis daarvan krijg je wel of geen polsbandje. Dit jaar zijn er vijf ingangspoortjes. Wat ook verandert, is dat je vanaf half negen entree moet betalen. Voorheen was dit vanaf half tien. Op deze manier hopen we dat de mensen meer gespreid over de avond komen.” De indeling van het terrein heeft nog meer aanpassingen gekregen. ,,Wanneer je door de ingang bent, kom je achterop het veld aan. Als eerste passeer je het speelveld van het toernooi en daarna de feesttent. Deze is twaalf meter breder over de gehele lengte, daarnaast is hij een stuk hoger. Op deze manier is er ook een stuk meer ruimte bij de bars. De tent staat nu midden op het veld. Eerst stond deze meer bij het begin. Voorbij de tent staat de garderobe, hier kun je je jas ophangen. De uitgang is de oude ingang. Als je het feest verlaat, loop je dus langs de garderobe. Let wel op, wanneer je het feest verlaat kan je weer opnieuw in de rij gaan staan. Je kan niet heen en weer lopen”, legt Rikkert uit.

Streng beleid

Alles wat je maar kunt bedenken, wordt dit jaar opgeschaald. ,,De dixies zijn verleden tijd. We hebben nu professionele afzetcontainers met toiletten. Deze zijn goed verlicht en dus veel overzichtelijker en vriendelijker voor de dames. De muntenverkoop is verplaatst naar de veranda van de rugbyclub. Hierdoor gaan we van drie naar acht kassapunten. Voorheen begon het feest om half tien, dit jaar start het al om half negen. De wedstrijden zelf beginnen om zes uur. Het toernooi bestaat uit een stuk of zeven wedstrijden. We zien helaas dat dit ieder jaar minder wordt. Het toernooi is halverwege wanneer het feest gaat beginnen. Dit jaar zullen er ook wat promotiewedstrijden worden gespeeld, onder andere de jeugd en ons dames team zullen wat wedstrijden spelen.” Naast het opschalen, zijn er ook strengere maatregelen om het feest zo goed mogelijk te laten verlopen. Rikkert: ,,Vorig jaar stond de tent om kwart voor negen al driekwart vol. Wij hanteren een streng beleid; wanneer je je niet goed gedraagt, ben je voor twee jaar niet welkom op het Rugbyfeest. Vorig jaar hadden we een aantal ‘paalklimmers’, dit jaar hebben we nog meer palen vanwege de lichteffecten. Dit jaar gaan we dit dus anders aanvliegen. Degene die nu in een paal klimt, is de komende vijf jaar niet welkom op het rugbyfeest. Oftewel, niet doen!”

Het feest eindigt op dezelfde eindtijd als normaal; om één minuut voor twee. Je kunt deze avond genieten van een line-up met onder andere Wolter Kroes, Gebroeders Ko, Femke Hengeveld en Team Hatseflats. Rikkert: ,,Het doel is natuurlijk om er samen net als ieder jaar een groot feest van te maken. En net als ieder jaar hebben we nog een paar verrassingen klaar staan, dus kortom tot volgende week!”

Bron: De Bunschoter 19-04-2023

Lees alles over het Oranje Rugby Festijn op www.RugbyFeest.nl