Nieuwe voorzitter ambitieus

Het enthousiasme en de ambitie stralen uit zijn ogen. Rikkert de Jong is sinds 1 januari 2021 voorzitter van Rugbyclub Spakenburg (RCS). Hij volgde vanwege corona vrij geruisloos André de Boer op, die de voorzittershamer tien jaar hanteerde. De Jong heeft tot doel de club nog verder op te stuwen in de vaart der volkeren.

In november vorig jaar gaf André de Boer aan dat hij door drukke werkzaamheden in zijn eigen bedrijf wilde  stoppen. Binnen de club wezen de ogen vrijwel direct richting de bijna 40-jarige Rikkert de Jong, die de club van binnen en buiten kent en daarnaast in- en extern heel veel goede contacten heeft.
Het bestuur presenteerde Rikkert als kandidaat voorzitter en bood de leden de mogelijkheid namen van tegenkandidaten in te dienen. Daar kwam geen reactie op. Daaruit sprak vertrouwen van de clubleden in het leiderschap van clubman Rikkert de Jong. Als corona achter de rug is, wordt nog uitgebreid stilgestaan bij de overdracht van de voorzittershamer en wordt André de Boer ongetwijfeld in het zonnetje gezet.

Ideeën
De kersverse voorzitter bruist van de ideeën. Zo introduceerde hij vorig jaar het fenomeen buitenlandse rugbyers in het team, twee uit Ierland en één uit Engeland. Met als doel het niveau van het eerste team op te krikken. Dat liep goed in de eerste wedstrijden, tot corona uitbrak. Zij werkten overigens na bemiddeling van
Rikkert bij PMJ Foods.
Er is een bureau dat een databank met spelers heeft, waarin rugbyers die een nieuw avontuur willen aangaan zich in de picture zetten middels een rugby- en werk-CV. Daaruit viste ook Rugbyclub Spakenburg. Deze spelers vertrokken door corona echter weer, maar voor komend seizoen heeft men weer enkele andere buitenlanders weten te strikken.
Rugbyclub Spakenburg is steady, heeft zijn zaakjes goed voor elkaar. Vanuit die basis wil Rikkert het niveau van RCS laten groeien.

Jeugd
Voor die groei richt de club zijn pijlen op de jeugd. Daarvoor zijn enkele nieuwe commissies samengesteld en er is ook een nieuw TC geformeerd, die de focus heeft op het eerste team. Rikkert: ,,Na corona wordt het voor
die TC best een uitdaging om het team weer op de been te krijgen.
Na anderhalf jaar inactiviteit hebben sommigen misschien heel andere hobby’s ontdekt. Dat wordt best spannend. Er komt ook een nieuwe trainer-coach uit Engeland, voor meerdere jaren. Die gaat het technisch beleid op poten zetten. Hij moet zorgen dat we een stabiel eerste team krijgen en daarnaast gaan bouwen aan een mooi tweede team. Daarnaast is er ook een sponsorcommissie die aan de slag gaat én een jeugdcommissie.
Doel is om flink te gaan bouwen aan de jeugd. RCS werkt bij de jeugd nauw samen met RC Eemland. ,,Ons streven is echter om de Spakenburgse jeugd op De Vinken alle faciliteiten te bieden, zodat ze ook voor trainingen niet meer naar Amersfoort hoeven.
We beginnen onderaan de piramide met de turven, benjamins en mini’s, de 6-12-jarigen. We willen echt een eigen jeugdafdeling opzetten. Daar gaan we de komende tijd als club veel energie in steken. We gaan onder andere acht jeugdtrainers opleiden, die dan ook weer kunnen ondersteunen bij clinics.
Fernando Rijswijk wordt aangesteld als jeugdcoördinator. Hij verzorgde tot nu toe al alle clinics bij de club.

Betrokkenheid
Naast de jeugd is ook de maatschappelijke betrokkenheid van RCS een speerpunt de komende jaren. Rikkert is in gesprek met de Harde Leerschool. Tijdens de re-integratieprogramma’s van de harde leerschool wordt (jong)volwassenen vanaf 18 jaar met een afstand tot de arbeidsmarkt door middel van rugby een nieuwe
kans geboden om deel te nemen aan de maatschappij. Ook hier is Rijswijk bij betrokken. Rikkert: ,,We willen veel meer reuring bij de club. Op woensdagmiddag en dinsdag- en donderdagavond moet hier jeugd op het
veld staan, daarnaast willen we na schooltijd en tijdens vakanties de jeugd ook de nodige activiteiten aanbieden. Daarover zijn we in gesprek met De Boei en met de gemeente. We gaan plannen schrijven en indienen. Naast rugby willen we ook andere activiteiten op poten. We hebben er heel veel zin en gaan ervoor. We willen
een bloeiende jeugdafdeling opzetten. Het moet gaan bruisen bij Rugbyclub Spakenburg.

Volgende week een interview met Fernando Rijswijk over de plannen met de jeugd van RCS en de aankomende projecten.

(Bron: de Bunschoter) (Foto: ByMike Fotografie)