2023-10-28 | Spakenburg 1 – Haarlem 2 | 39-3

Rugby Club Spakenburg aan de leiding na overwinning op RFC Haarlem.

Weer een overwinning voor onze club met karakter. Dit keer werd RFC Haarlem met een 39-3 nederlaag naar huis terug gestuurd. Een flinke overwinning lijkt het maar het was geen geweldige wedstrijd wat laat zien dat er nog veel en vooral basis te oefenen en bespreken is.

De thuis ploeg opende de score in de 4de minuut als Daan Strang een strafschop benut 3-0 maar Spakenburg zet niet door en laat hun tegenstander het spel bepalen. Gevolg dat de thuisploeg constant stond te verdedigen. Hierdoor kon Haarlem na ruim 20 minuten gelijk komen via ook een strafschop 3-3. Pas na een half uur spelen wist Spakenburg de driekwarten te lanceren van waaruit Tim Bos de try drukte. Daan Strang benutte de conversie 10-3. Met nog een paar minuten te gaan zorgde Daan strang voor 13-3 middels een drop goal.

De tweede helft met nog geen minuut gespeeld maakt de Japanner Suki Sonoshi een break en de goed volgende Ruben Ruizendaal maakt het werk af samen met Daan Strang 20-3. Het lijkt erop dat Haarlem gebroken is als Juan Pablo Inverni ook de trylijn weet te vinden en zijn ploeg uitloopt naar 27-3. In de laatste 10 minuten speelt Spakenburg met een man minder door een gevaarlijke tackle maar slagen Ruizendaal en Inverni beiden nogmaals te scoren en 39-3 op het scorebord te krijgen.

Het lijkt een grote score maar deze had minstens tussen de 60 en 70 punten moeten zijn als er meer basis rugby was gespeeld en vooral de razend snelle wingers goed in stelling waren gezet. Volop werk voor de coaches Nuyten en van Trigt meer basis en inzicht bij te brengen. Zeker voor komende zaterdag naar Castricum wordt afgereisd, de ploeg die vorig seizoen nog van Spakenburg wist te winnen.

Ook de dames kwamen in actie en ondanks een behoorlijke nederlaag deden ze het niet slecht. Voor de competitie had het team slechts een keer een oefenwedstrijd gespeeld en werden de dames direct voor de Leeuwinnen gegooid met deelname aan de competitie. Dit seizoen kunnen ze vooral door het in praktijk spelen het spel leren spelen. Het is een hecht team dat samen veel inzet en plezier heeft maar de Black Snakes waren nog een tandje te hoog. Ook van groot belang is dat de dames goed zijn ingeburgerd en diverse functies zijn gaan invullen.

Na de wedstrijden was er een druk bezocht October Feest en daarna allemaal de finale van het WK rugby in het clubhuis te bekijken.

(Verslag: Piet van den Deijssel)

Bekijk de volgende 50 foto's >>

Fotografie: Niels van Kesteren / Ate Swier