2005-10-17 | SC Reeland – RCS | 12-33

Na de eerste 4 competitiewedstrijden redelijk eenvoudig te hebben gewonnen, wachtte afgelopen zaterdag de eerste zware test voor Rugbyclub Spakenburg. In Dordrecht moest men namelijk aantreden tegen SC Reeland die de afgelopen twee seizoenen een klasse hoger hebben gerugbyd dan Spakenburg. Afgelopen seizoen is Reeland nipt gedegradeerd uit de tweede klasse, maar ze zijn nu zeker tot de kandidaten voor de titel in de 3e klasse E.
Net als Spakenburg kende Reeland een goede competitiestart, beide teams hadden nog niet verloren en stonden gezamenlijk aan kop. En zoals het advies al deed verwachten werd het een mooie wedstrijd.

Reeland startte zeer sterk en zette Spakenburg met snel spel goed onder druk. De Heinen en Hopmanbrigade had moeite in balbezit te komen en kon zo ook moeilijk onder de druk vandaan komen. Na 10 minuten lang op de eigen helft te zijn terug gedrukt, dreigde Spakenburg op achterstand te komen. De driekwartlijn van Reeland zette aan voor een straffe aanval, maar door een schitterende interceptie van Jaco Jacobse wist hij het gevaar af te wenden en kon hij alleen op de laatste man van Reeland afgaan. Jaco had zeker nog 75 meter te overbruggen, maar kwam op snelheid langs de full-back van Reeland en kon zo tegen de verhoudingen in de openingstry scoren. Jan “Appelsap” schoot vervolgens de conversie tussen de palen en bracht Spakenburg op een 0-7 voorsprong. Reeland liet zich door deze zware tegenslag echter niet uit het veld slaan en ging verder met hun goede aanvallende spel. Vlak voor rust werd dit harde werken beloond met een try, ruststand: 7-7.

In de tweede helft kon Spakenburg laten zien dat het naast sterk verdedigen ook goed kan aanvallen. Door hard werken van de voorwaartsen kwam men vaker in balbezit, zodat de driekwartlijn meer kansen kreeg de verdediging van Reeland op de proef te stellen. Al na vijf minuten in de tweede helft leidde dit tot succes. Nadat Jurgen de Graaf zijn driekwartlijn op sublieme wijze in stelling had gebracht, brak wederom Jaco Jacobse op volle snelheid door de verdediging van Reeland heen: 7-12. Jan “Appelsap” raakte wederom de belangrijke conversie 7-14. In de tweede helft waren beide partijen echt aan elkaar gewaagd en werd er echt op een hoog niveau gerugbyd. Spakenburg kon door hun snelheid en vele balbezit in de tweede helft echter meer een stempel op de wedstrijd drukken. Door sterke aanvallen die ondersteund werden door het hele team wisten Laurens Rouvoet en Guido Huizenga de voorsprong verder uit te breiden. Jan “Appelsap” wist ook onder spanning deze conversies tussen de palen te schieten waardoor Spakenburg een 7-28 voorsprong nam. Even werd het nog spannend, want Reeland probeerde nog uit alle macht de aansluiting te behouden. Via een vloeiende aanval wist de winger van Reeland in de uiterste hoek van het veld nog een try te drukken, maar de conversie werd gemist: 12-28. Vlak hierna brak Leon van den Deijssel definitief het verzet van Reeland: 12-33 (de laatste conversie werd op de paal geschoten).

Rugbyclub Spakenburg heeft met deze wedstrijd bewezen een belangrijke kandidaat te zijn voor de titel. Het team is zich er echter terdege van bewust dat het seizoen nog lang is, en dit pas een eerste stap in de goede richting is. Maar voorlopig mag Rugbyclub Spakenburg zich wel alleen en ongeslagen leider van de 3e klasse E noemen.

Aanstaande zaterdag spelen de plaatselijke rugbyers wederom een uitwedstrijd. Dit keer wacht de Bredase Rugbyclub in de tweede ronde van de beker. Kick-off in Breda is om 14.30, vertrek vanuit Spakenburg om 12.30.