2005-10-01 | RCS – The Basseds | 64-3

3e competitiezege voor Rugbyclub Spakenburg

Met een zeer sterke selectie reisden de plaatselijke rugbyers afgelopen zaterdag af naar Sassenheim voor een ontmoeting met RC the Bassets II. RC Spakenburg gaat na 2 gespeelde competitierondes aan de leiding in de 3e klasse E, en kon dus op zware tegenstand van The Bassets wachten.

Daar waar Spakenburg in deze competitie nog wel eens moeite had met opgang komen in een wedstrijd begon het zaterdag echt anders. De Heinen en Hopmanbrigade startte echt furieus aan de wedstrijd. De tegenstander had in het eerste kwartier van de wedstrijd werkelijk geen kans tegen deze agressieve start. Toen na een kwartier de kruiddampen wat begonnen op te trekken keken The Bassets al tegen een 0-24 achterstand aan. De try’s werden gescoord door Jaco Jacobse, Jan “Appelsap” de Jong, Leon van den Deijssel en Michel Beukers.

Van the Bassets was van tevoren bekend dat ze een vrij zware scurm hebben. In praktijk bleek de scrum van the Bassets ook een stuk zwaarder dan de relatief lichte scrum van Spakenburg, maar op pure kracht wist het pack van Spakenburg toch veel scrums, rucks en mauls te winnen. Hierdoor was Spakenburg veel in balbezit en werden er in de eerste helft veel aanvallen opgezet. Jaco Jacobse en Jan “Appelsap” wisten beiden al in de eerste helft hun 2e try te drukken. Tegen het einde van de eerste helft wist Rikkert de Jong na een schitterende solo van bijna 50 meter dwars door de verdediging van de gastheren de ruststand te bepalen op 0-45.

Door deze vrij comfortabele voorsprong kon Spakenburg in de rust een aantal tactische wissels doorvoeren, om zo het tweede bedrijf rustig uit te kunnen spelen. In de tweede helft keerde de overigens zeer slecht fluitende scheidsrechter zich volkomen tegen Spakenburg. De wedstrijd dreigde op een bepaald moment zelfs uit de hand te lopen. Er volgden echter alleen kaarten voor spelers van Spakenburg terwijl er toch minimaal aan beide kanten schuld was. Na een aantal maal een (al dan niet onterechte) penalty-kick tegen gekregen te hebben moest Spakenburg zijn eerste tegen try van de competitie incasseren. Ondanks alles hielden de plaatselijke rugbyers het hoofd koel en wisten nog 2 maal te scoren in de tweede helft. Patrick van Rossum scoorde en Geert-Henk Blokhuis wist zijn eerste try in competitieverband voor Spakenburg te scoren. Beide keren werd de conversie succesvol tussen de palen geschopt, waardoor de eindstand uiteindelijk uitkwam op een verdienstelijke 5-59. Door deze overwinnen staat Rugbyclub Spakenburg nog steeds aan kop van de 3e klasse E.

Aanstaande zaterdag krijgen de plaatselijke rugbyers op Sportpark de Vinken bezoek van RC the Scrumboks uit Tiel. Kick-off zal plaatsvinden om 15.00 uur.