2004-10-09 | RCS – RC de Scrumboks | 36-24

Na de laatste wedstrijd in beker en competitieverband te hebben gewonnen is Rugbyclub Spakenburg bezig aan een goede reeks. Afgelopen Zaterdag werden De Scrumboks met een 36-24 nederlaag van Sportpark de Vinken terug naar Tiel gestuurd.

Op een zonovergoten sportpark De Vinken begon de wedstrijd niet al te best. Er werd rommelig gespeelt en beide teams leden veel balverlies. Pas na een kwartier rugbyen kwam de aanval van Spakenburg enigszins op gang en kon er wat druk op de tegenstander uitgeoefend worden. Spakenburg moet het dit seizoen vooral van snelheid in de lijn hebben omdat men in de scrum wat gewicht tekort komt. Ook in deze wedstrijd wist de driekwart-lijn van Spakenburg de tegenstander te imponeren. Na een paar goede aanvallen te hebben afgestopt moest de verdediging van De Scrumboks in de 20ste minuut toch door de knieen. De driekwart-lijn van Spakenburg werd goed uitgespeeld en Albert te Voortwis wist de score voor de thuisclub te openen. 5-0 (de conversie werd gemist).
Door de snelheid in de Spakenburgse aanval creeerde men in de loop van de eerste helft veel kansen. De gasten probeerden de aanvallen van Spakenburg te stuiten door goed te tackelen, maar omdat er altijd een aantal Spakenburgers in de buurt was om de aanval draaiende te houden konden meer try’s niet lang op zich laten wachten. Maarten Schelling en Guido Huizinga wisten in de eerste helft nog te scoren voor de Heinen en Hopmanbrigade, 24-0. Vlak voor rust verslapte de aandacht van de gastheren waardoor De Scrumboks ook tweemaal tot score konden komen. Ruststand 24-10.

In de tweede helft begon Spakenburg weer sterk, na snelle try’s van Roeland Muijs en Jurgen de Graaf (stand 36-10) leek de wedstrijd gespeelt. Spakenburg wisselde nog een aantal maal zodat ook nieuwe spelers de kans kregen ervaring op te doen in deze wedstrijd. Het spelbeeld werd daardoor wat evenwichtiger en er volgenden nog kansen over en weer. Door goed verdedigen van De Scrumboks wisten zij de schade beperkt te houden, en wisten ze zelfs door een aantal kleine foutjes van Spakenburg nog 2 maal te scoren zodat de eindstand uiteindelijk uitkwam op 36-24. Over de gehele wedstrijd gezien heeft de thuisclub eigenlijk altijd de controle over de wedstrijd gehad. Dit biedt zeker perspectieven voor de komende competitiewedstrijden van de plaatselijke rugbytrots.

M. Schelling