2006-02-18 | Gouda – RCS | 5-12

De wedstrijd afgelopen zaterdag in en tegen Gouda beloofde een zware wedstrijd te worden. In de eerste helft ging het spel redelijk gelijk op. Spakenburg creëerde wat meer kansen, maar wist die moeilijk in try’s om te zetten. Door een fout in de verdediging bij Gouda wist Jurgen de Graaf de score wel te openen voor Spakenburg. De conversie werd gemist waardoor de Heinen en Hopmanbrigade de leiding nam met 0-5. Met goede diepe kicks wisten de gastheren de druk op de sterke Spakenburgse verdediging op te voeren. Ook Gouda wist optimaal van een fout in de verdediging te profiteren en trok de stand zo weer gelijk: 5-5. Vlak voor het einde van de eerste helft zetten de gasten nog een keer aan om zo met een voorsprong de rust in te gaan. Via kort combinatiespel in de voorwaartse kwam Spakenburg dicht bij een try, maar Gouda werd uiteindelijk gered door een voor hen verlossend rustsignaal.

Na rust bleef het spel op en neer gaan en leek de wedstrijd op een gelijke eindstand af te stevenen. Ook de penaltykicks die door beide teams op de palen werden geschoten leiden niet tot scoren. Beide teams gaven volle inzet om een doorbraak te forceren en daarbij vielen aan beide zijden kaarten. Toen aan Spakenburgse zijde Sebastiaan van den Deijssel volgens de Spakenburgers ten onrechte voor 10 minuten naar de kant werd gestuurd kwam er vuur terug in het spel van de plaatselijke rugbyers. De aanvallen werden feller en gevaarlijker. Uiteindelijk wist Jurgen de Graaf met een furieuze actie dwars door de defensie van Gouda te breken en zo de winnende try te scoren. Rikkert de Jong schoot vervolgens wel de conversie tussen de palen waardoor Spakenburg op een 5-12 voorsprong kwam. De laatste 5 minuten van de wedstrijd werden vervolgens geroutineerd uitgespeeld waardoor de 4 punten voor de competitie mee naar Spakenburg terug gingen.

Spakenburg trainer Harold Ossevoort loofde vooral de inzet van zijn team. Het team heeft het hoofd koel gehouden en zich tegelijkertijd voor 200% ingezet, waardoor de wedstrijd uiteindelijk in het voordeel van Spakenburg is beslist.

Door deze overwinning in Gouda blijft Rugbyclub Spakenburg aan de leiding in de 3e klasse E. Belangrijkste concurrent Sparta Rugby blijft echter ook winnen en heeft 2 verliespunten minder en nog 2 wedstrijden in te halen. De spanning blijft dus aanwezig in deze competitie. Aanstaande zaterdag speelt Rugbyclub Spakenburg tegen de nummer drie uit de ranglijst SC Reeland.