2016-01-23 | RCS – Alkmaar | 18-17

Zaterdag ontving RugbyClub Spakenburg RC Alkmaar. RC Alkmaar, de nummer 3 in de 2e klasse en Spakenburg de nummer 9.
Het veld was door de vorst van de laatste dagen zwaar , het was duidelijk dat de wissels erg belangrijk zouden zijn. Vanaf het begin gaven beide teams 100% en aan beide kanten werden er geen tackles gemist. Het duurde dan ook 26 minuten voor dat Alkmaar erdoor heen kwam en de try drukte, en de conversie werd geraakt 0-7 Spakenburg bleef zijn spel spelen en net voor rust kwamen ze op gelijke hoogte door Evert van Bochove, de trymachine van het team. Wouco de Graaf oud voetballer van de buurclub Eemdijk maakte de coversie 7-7 De 2e helft ging op het zelfde hoge tempo door, en in 55 min kreeg Spakenburg een penalty mee, deze werd verzilverd door Evert van Bochove 10-7. Alkmaar nam langzaam de wedstrijd in handen en Spakenburg had 3 wissels ingebracht om het tempo hoog te houden toch kon Alkmaar scoren in de 57e en 62e min de conversies werden gemist door ze , zo dat de stand 10-17 was. Het leek erop dat Spakenburg erdoorheen zat, Jan de Jong kwam erin -op zijn verjaardag- met nog een kleine 20min te spelen.,deze minuten heeft Spakenburg laten zien waar ze om bekend staan, karakter! Dat resulteerde in aanvallend rugby met in de 69e minuut een try van de jarige jop, 15-17 de conversie werd gemist. Het team bleef werken en werken Alkmaar stond met de rug tegen de muur en in de 80e min kreeg Spakenburg een penalty mee en Jan stond weer op en scoorde de penalty, 18-17! De scheidsrechter floot gelijk af en de winst was binnen in een sidderende wedstrijd.

Volgende week speelt Spakenburg om half drie thuis tegen the Big Bulls uit Almelo op de Vinken.

26″ 00-07 Alkmaar
37″ 07-07 Evert van Bochove, Conv. Wouco de Graaf