2020-10-10 | RCS1 – Ascrum3 | 13-10

Wederom een spannende wedstrijd voor de rugbyclub.

De Spakenburgse jeugdleden hadden ook weer mooie wedstrijden gespeeld. Verdeeld over 3 teams verspreidde ze zich over Nederland.

De mini’s wonnen 2 van de 3 wedstrijden en lieten weer mooie vorderingen zien in hun samenspel.

Op de zaterdagochtend 11:00 gingen de tot op het bot gemotiveerde Spakenburgse jongens op pad met de Cubs1 van Eemland om te spelen tegen Hilversum uit. De noppen gaan in het gras, de eerste scrum (je hoort “squeeze”), de ruggen worden gespannen: winst! De bal vliegt door de lijn naar voren. De backs sluiten sprintend aan, de bal komt in de handen van Marc-Jan die versneld nog een keer en drukt de eerste try van de wedstrijd. De volgende minuten wordt er om elke centimeter gras gestreden waardoor Hilversum een try scoort: gelijk. De voorwaartsen, met Sven de Boer in de gelederen, tackelen en houden Hilversum op afstand. Rust 10-24. Na rust wordt er gewisseld zodat Stein de Graaf zijn tackle kan gaan inzetten. De strijd wordt gewonnen door de boys van RCS/ Eemland. Moe en leeg gestreden verlaten ze het veld. Winst met 29-51 waarbij de Spakenburgse flanker Marc-Jan Koops 5 van de 8 tries voor zijn rekening nam.

Cubs2 speelde uit in Sassenheim en kwamen net 2 puntjes tekort. Deze spannende wedstrijd werd met 22-20 verloren tegen de Bassets.

In de middag hadden de senioren afgelopen zaterdag de Amsterdamse studenten Ascrum 3 op bezoek. Op papier een hele zware wedstrijd en dit was te zien ook.

De wedstrijd ging lange tijd gelijk op, Ascrum wist goed druk uit te oefenen op Spakenburg maar deze verdedigde goed. Na 38 minuten kreeg Spakenburg een penalty mee en kon Wouco de Graaf de score openen met 3-0. Nog geen 2 minuten later in de laatste actie voor de rust was het Ascrum die een penalty mee kreeg en deze wist te benutten. Met een 3-3 gelijkspel gingen ze dan ook de rust in.

Ook de tweede helft was het weer flink aanpoten vlak na de rust wist Wouco de Graaf met een penalty de score verder uit te breiden naar 6-3 en na 60 minuten kon Spakenburg een kick blokkeren van Ascrum en was het Julian Beukers die achter de bal aan ging en de try wist te maken. Inclusief conversie van Wouco de Graaf kwam Spakenburg hiermee op een ruimere voorsprong. 13-3. Ascrum bleef daarna flink druk uitoefenen en wist hierdoor uiteindelijk te scoren in de 70ste minuut. 13-10. De laatste 10 minuten werden erg spannend, Spakenburg werd een aantal keer langere tijd weggezet op hun eigen tryline en Ascrum maakte actie na actie om door de sterke verdediging heen proberen te komen. Na een voorwaartse bal van Ascrum in de blessuretijd klonk het verlossende fluitsignaal waardoor Spakenburg wederom met de winst kon inpakken.

Volgende wedstrijd: RC Waterland 2 – RC Spakenburg 1 | K.O 15.00 te Purmerend.

Fotografie: Niels van Kesteren Link naar: Google Photos