2017-09-30 | Bierproeverij, een dag later

1e RC Spakenburg Bierproeverij: EEN GENOT!

Wat was het zaterdag toch een dag. Buiten guur en nat herfstweer maar binnen bij RC Spakenburg gemoedelijke gezelligheid.
Want ook al was het weer niet best, binnen was het op en top gezelligheid. In een vol clubhuis werd het 1e RC Spakenburg bierproeven gehouden.
Voor Jan en mij zelf begon het al enige weken geleden door bij Roy Brouwer, eigenaar van de BarBier in Hilversum, de bieren te gaan uitzoeken.
Wat zou het worden? van licht alcoholisch naar zwaar alcoholisch? van licht naar donker?
Na diverse bieren getest te hebben, veel erover gesproken, gekeken wat er qua eten goed bij zou kunnen gingen we na een lange avond weer tevreden naar ons mooie Spakenburg terug.
De bier keuze was gevallen op blond tot een heerlijke porter. Waarbij Roy “de BarBier”aangaf een gedeelte van het bier te sponsoren.

De bieren waren gekozen en de rest van de voorbereidingen konden getroffen worden. De inschrijvingen ging zo hard dat we meerdere malen onze ambities hebben bijgesteld.

Na lang wachten was het eindelijk dan zover, zaterdag 30 september 2017. Vroeg op de club om alles in gereedheid te brengen en om 15:30 was het dan ook een feit.
DE RC Spakenburg bierproeverij.
Als aftrap begonnen we met een BarBar, licht blond bier met een honingsmaak overgaand in een Elvis Juice. Onder het genot van diverse Hamsoorten, olijven, wraps en een kaasPLANK gesponsord door Jurgen de Graaf .
Tussendoor was de bekendmaking van het project waar we de proeverij voor deden: AMELAND 2018. Want hier willen we dan ook weer naar toe.
Uit de bierquizzz bleek al dat de animo voor volgend jaar erg hoog is. Maar liefst 18 toezeggingen waren al binnen. (ja de quiz registreert alles automatisch).
Echt was dat niet het enige wat geregistreerd werd want de bierkenner van de club kwam dan ook ruimschoots naar voren……. Bart Beukers….was dan ook de man met de meeste kennis!
Ondertussen werd er genoten van een Zeezuiper van de scheldebrouwerij en een Thai Thai gebrouwen met koriander en chillipeper. Geserveerd met gehaktballen en kippenvleugels met chilli saus (welke nog de hele avond door Rikkert werden bereid en door de rest verslobberd.
Hierna kwamen de donkere bieren aan de orde. Beginnend met de Brugse Zot dubbel onder het genot van Trappiste bitterballen en een leuk verhaal over de dronken mensen in brugge. Voordat we naar de afsluiter van de avond gingen werd er nog een mooie loterij gehouden.
Met dank aan de sponsoring voor de 1e en 2e plaats, respectievelijk een Vleesschotel (beschikbaar gesteld door Keurslager de Graaf) gewonnen door Amime (had ie ook verdiend aangezien hij als enige bij de BarBier in Hilversum stond toen wij begonnen met proeven, Roy heeft hier dan ook zekers lol om gehad toen hij hem alleen zag) en een Hart met bierpul (beschikbaar gesteld door Marijn Hartog van Klaas Hartog de Bakker) welke gewonnen werd door Keiron.

Kwamen we aan bij de “afsluiter” van de avond. De porter van Baxbier uit groningen, Koudvuur.
Een echt donker zwart bier onder het genot van Tonny’s chocolonly’s.

Hierna bleef het natuurlijk lang gezellig op de club onder het genot van ons allerliefste Amstel Bier. Want ook al proeven we van alles, Amstel blijft toch ONS Bier.

Het was dan ook een gezellige middag…..avond waarbij we ook nieuwe gezichten op de club mochten verwelkomen. Mannen bedankt voor jullie gezelligheid en Jan en ik zouden zeggen….
Voor herhaling vatbaar!
De opbrengst voor Ameland was ook zeker om over naar huis te schrijven en het begin van de “bierpot” op Ameland is er dan ook.

Patrick van Rossum