2014-11-01 | RCS – Groningen 1 | 14-19

2014-11-01_RCS1-GRONINGEN1

Rugbyclub Groningen net te sterk voor RC Spakenburg

Onder zomerse omstandigheden trad Rugbyclub Spakenburg afgelopen zaterdag aan tegen RC Groningen.

Groningen, die 1 plaats boven de lokale rugbyclub staat, mocht de kick off nemen. Rugbyclub Spakenburg, die hierdoor de bal ontving, kwam via een goed opgezette ruck over de gameline van de tegenstanders en zette aan richting hun tryline. Via een goed geplaatste kick werd Groningen dan ook terug gezet in haar eigen 22 meter gebied. Echter waren het niet de mannen in blauw die over de tryline kwamen maar was het Groningen die de bal in bezit wist te nemen. In de eerste tien minuten werd dan ook al duidelijk dat het voor beide teams moeilijk zou gaan worden om een try te drukken. Er werd door Rugbyclub Spakenburg en Groningen beide goed verdedigd.

Toch was het Rugbyclub Spakenburg dat in de twaalfde minuut de score wist te openen. Na het opzettelijk hinderen van een speler van Rugbyclub Spakenburg, was het Evert van Bochove die de toegekende penalty mocht nemen. De penalty werd dan ook feilloos raak geschoten. Spakenburg kwam hierdoor op een verdiende 3-0 voorsprong. Na de penalty was het opnieuw Rugbyclub Spakenburg die de try line van de tegenstander opzocht. Via diverse rucks werden er vele meters gemaakt door Spakenburg. Het was echter Groningen die de bal veroverde en via een kick de diepte opzocht in het spel van Spakenburg. De goed meegelopen winger van Groningen wist echter de bal op te pikken en zo Groningen op voorsprong te zetten met 3-7.

Aan het einde van de eerste helft kwam Spakenburg nog goed in actie. Evert van Bochove kon vele meters maken met de bal en zo op snelheid wegsturen. Arjen Koelewijn, wist in zijn tackel de bal nog door te geven aan Roy Brouwer, welke tien meter voor de tryline zijn support in Rikkert de Jong vond. Rikkert maakte dan ook dankbaar gebruik van het ontstane gat en wist de achterstand weer om te zetten in een voorsprong 8-7. In de laatste actie van de eerste helft kreeg Rugbyclub Spakenburg, door een fout van Groningen , een penalty van de goed leidende referee Duncan Forsyth. De penalty was wederom een prooi voor Evert van Bochove. Waarna Rugbyclub Spakenburg met een voorsprong de rust inging en de stand op 11-7 bracht.

De tweede helft begon goed voor Spakenburg. Groningen dat opnieuw een fout beging kreeg wederom een penalty tegen. Evert van Bochove wist de bal dan ook wederom tussen de palen te schieten 14-7. Na de penalty was het echter Groningen die dankbaar gebruik maakte van de fouten in de Spakenburgse verdediging. Door het niet tackelen van de tegenstander wist Groningen door de verdediging heen te komen en de stand terug te brengen naar 14-12. Het zou dan ook nog een lange tweede helft gaan worden. Helemaal nadat 20 minuten voor tijd opnieuw RC Groningen het gat in de Spakenburgse verdediging wist te vinden en de voorsprong weer in handen nam 14-19. De laatst 20 minuten zette Spakenburg nog wel aan en voerde het de druk op. Het was echter de verdediging van Groningen die stand wist te houden en zo de punten mee te nemen naar Groningen .

Rugbyclub Spakenburg, dat meer uit de wedstrijd had kunnen halen, hield aan de wedstrijd nog wel een punt over, dit omdat de score binnen een marge van zeven punten was gebleven. Door deze punt stijgt Rugbyclub Spakenburg wel naar de vijfde plaats aangezien de andere concurrenten geen punten pakten.

Volgende week komt het Alkmaarse rugbyteam op bezoek in Spakenburg. Op 15 november zal het echter niet Rugbyclub Spakenburg 1 zijn die het veld zal betreden maar speelt het Social Team van Rugbyclub Spakenburg zijn eerste wedstrijd.

Het Social Team dat voornamelijk bedoeld is voor het plezier van het “oude” en het leerzame voor het jonge zal bestaan uit “oud” spelers en veel nieuwe spelers. Wil je dan ook op een leuke en gezellige manier kennis maken met deze fantastische sport kom dan op maandag of woensdagavond naar Sportpark de Vinken.

Klik hier voor het wedstrijd verslag van RC Groningen

12″ 03-00 Evert van Bochove