2014-10-18 | RCS – Haarlem 1 | 43-07

2014-10-18_RCS1-HAARLEM1

Rugbyclub Spakenburg wint in nieuw tenue van RC Haarlem

Rugbyclub Spakenburg trad afgelopen zaterdag aan tegen RC HaarlemRC Haarlem dat 1 punt boven Rugbyclub Spakenburg stond in de competitie is dan ook een naaste concurrent en daarvan moest gewonnen worden. Voordat hier aan begonnen werd is Rugbyclub Spakenburg voor de wedstrijd in het nieuw gestoken door hoofdsponsor Heinen & Hopman.

De in het nieuw gestoken Heinen & Hopman brigade toonde meteen karakter en vanaf de eerste minuut werd de wedstrijd gedomineerd. Wat al snel resulteerde in een scrum vlak voor de tryline van de Haarlemmers. De voorwaartse van Spakenburg wonnen de scrum waarna de bal direct de lijn in gespeeld. Door de snelheid in de lijn werd de buitenste speler (de Winger) bereikt en deze wist in de persoon van Henrik Beyes de score te openen 5-0.
Na de eerste try van Spakenburg mocht Haarlem weer de kick nemen waardoor Rugbyclub Spakenburg de bal weer dankbaar in ontvangst nam. Na goed fase spelen van Spakenburg was het Evert van Bochove, die in de elfde minuut een gat in de lijn van de tegenstander wist te vinden en zo de stand naar 10-0 bracht. De conversie, die werd genomen door Jonathan de Boer, werd raak geschoten 12-0.

De dominantie van Spakenburg deed de Haarlemmers uit het spel brengen. De frustratie sloeg dan ook al snel bij hun in wat resulteerde in een gele kaart. Hierdoor moest Haarlem het tien minuten met een man minder doen waardoor Spakenburg meer ruimte kreeg om door te stormen naar de tryline van Haarlem. Leon van den Deijssel kon via een break veel meters maken en de 3e try van de wedstrijd drukken waarna de conversie ook werd geraakt.

Door een benutte penalty, na een overtreding van Haarlem, bracht Jonathan de Boer de stand op 22-0

Aan het einde van de eerste helft kreeg Spakenburg veel penalty’s mee op de tryline van Haarlem, na de zoveelste overtreding van Haarlem, een speler offside stond bij de aanval van Spakenburg, werd er uiteindelijk een penalty try aan Spakenburg toegekend. De conversie werd ook geraakt enzo ging Spakenburg met een comfortabele 29-0 voor Spakenburg de rust in.

Na de rust kwam Haarlem meer in zijn spel en gingen beide teams gelijk op. Het werd voor Spakenburg en Haarlem beide moeilijk om een try te scoren. In de 58ste minuut was het Jan de Boer die de verdediging van de tegenstander wist te verrassen en zo de 34-0 op het bord te zetten.

Tegen het einde van de wedstrijd lukte het Haarlem om dan toch door de hechte verdediging va Spakenburg heen te komen en de nul van het bord te krijgen.
Nadat er aan Spakenburgse zijde een aantal wissel ingebracht waren werd er opnieuw koers gezet richting het try gebied van de tegenstander. Dit resulteerde dan ook in een eindstand van 43-7 voor Spakenburg.
Dankzij deze overwinning pakt Spakenburg vijf belangrijke punten en staat het op de zesde plaats in de competitie.
Aanstaande zaterdag gaat Rugbyclub Spakenburg uit naar een oude bekende de Pink Panthers in Driebergen.

Fotografie: Niels van Kesteren