2009-01-17 | RCS – tGooi | 38-14

Afgelopen zaterdag speelde Rugby Club Spakenburg hun eerste wedstrijd in het nieuwe jaar tegen rugbyclub ‘t Gooi uit Naarden. De wedstrijd was niet afgelast en er werd zoals het hoort gewoon lekker gespeeld op een drassig veld.

De wedstrijd begon goed voor R.C.S. ze wonnen de toss en daardoor kozen ze om de wind in de rug te nemen. Hier werd dan ook goed gebruik van gemaakt in de eerste helft van de wedstrijd. ‘t Gooi mocht de kick-off nemen en verloor gelijk de bal aan Spakenburg. Deze werd netjes over de tegenstander heen geschoten en door nog een klein stukje te sprinten was Jan Koelewijn de spelers van het ‘t Gooi te snel af en kon de bal achter de try-lijn drukken. Spakenburg stond zo in de 1e minuut al voor met 7-0 voor. ‘t Gooi mocht de bal opnieuw aftrappen en deze werd netjes gevangen door de jongens van Spakenburg. Deze zette gelijk weer druk en wisten de bal veilig te houden. De scrum van Spakenburg deed hun werk goed en wisten veel meters te pakken. De bal werd de driekwarten ingegooid en Jan de Jong kon door een fantastische run 5 spelers van het ’t Gooi omzeilen en zo een try drukken. Het ging tot nu toe goed met Spakenburg en zaten goed in hun spel. Na een aantal minuten gespeeld te hebben stond Spakenburg opnieuw in het 22 meter gebied van ‘t Gooi. Door een goede support van de scrum kon Jan de Boer door de lijn van ‘t Gooi heen lopen en wist de 3e try voor Spakenburg te drukken. De conversie werd opnieuw door Jan de Jong genomen en gescoord, stand 21-0 voor Spakenburg in de 15e minuut. De wedstrijd werd met goede moed doorgezet en er werd veel druk gezet op de tegenstander . ’t Gooi ging hierdoor fouten maken. Toen ze dicht bij hun try gebied stonden maakte ze een fout door de bal te laten vallen. Deze fout werd gelijk afgestraft door de Heinen en Hopmanbrigade en konden hierdoor wederom scoren stand 28-0. ‘t Gooi had totaal geen vat meer op de eerste helft van de wedstrijd. En hier werd door Spakenburg, die het meer afdwong, dankbaar gebruik van gemaakt. De bal werd de driekwarten ingespeeld en netjes uitgespeeld tot aan de winger. De 1e en 2e center kwamen nog een keer om de winger heen gelopen zodat ze extra support konden geven Spakenburg kon hierdoor prachtig door de verdediging van het ‘t Gooi heen rennen. En Jan Koelewijn scoorde de 5e try van de wedstrijd. ‘t Gooi stond zwaar onder druk en wisten niet goed wat ze hier tegen moesten beginnen. Uit paniek schoten ze de bal snel uit. De bal werd snel uitgenomen door Maarten Schelling en door gespeeld aan Arjen Koelewijn. Deze had alle tijd om een run te maken want het ‘t Gooi stond nog niet klaar en scoorde de 6e try. Zo eindigde de stand van de eerste helft in 38-0 voor Spakenburg.

De 2e helft ging Spakenburg van start en had nu de wind tegen. Ze zaten niet zo lekker meer in de wedstrijd als de eerste helft en moesten al snel toe geven aan het ‘t Gooi. Deze maakten hier dan ook gebruik van en wisten in de 53e minuut een try te drukken. ‘t Gooi zette hierna ook meer druk op de jongens van Spakenburg. Zo braken ze opnieuw door en scoorde hun 2e try van de wedstrijd. Spakenburg gaf de laatste 10 minuten alles wat ze hadden en zo konden ze voorkomen dat er verder geen tegen try’s meer gescoord werden. Eindstand was dan ook 38-14 in het voor deel van Rugbyclub Spakenburg.

Aanstaande zaterdag is er een uitwedstrijd tegen RC Waterland uit Purmerend. Vertrek om 12:30 uur vanaf de Vinken kick-off is om 14:30 uur.

Bekijk de foto’s

Fotografie: Niels van Kesteren