2008-12-20 | RCS – AACIII | 27-24

Afgelopen zaterdag was voor de rugby jongens de laatste wedstrijd dit jaar. Dit keer kwam de koploper AAC3 uit Amsterdam op bezoek. Vorige week was Spakenburg nog op bezoek bij de broer van AAC3, namelijk AAC2(komen uit in dezelfde competitie) die in de competitie op de 3e plek staat. Maar wegens een bevroren veld ging deze wedstrijd niet door.

Rugbyclub Spakenburg begon de wedstrijd slecht en stond al binnen 10 minuten achter met 0–17. Dit kwam omdat in de begin fase van de wedstrijd, AAC3 een stuk sterker was dan Spakenburg. Maar Spakenburg liet zich hierdoor niet terugzetten en zette de schouders eronder. Tot aan het einde van de eerste helft liep Spakenburg gelijk op aan AAC, maar deze verzwakte door blessures. Rond de 30e minuut maakte Spakenburg een try die gedrukt werd door Arjen Koelewijn. Aan het einde van de eerste helft stond Spakenburg weer bij de try-lijn van AAC. Maar wegens het fluitsignaal voor de rust mocht deze aktie niet worden afgemaakt worden. De stand aan het einde van de eerste helft was dan ook 7-17.

De tweede helft ging de Heinen &Hopman brigade weer door waar ze de eerste helft gestopt waren en deed er nog een schepje bovenop. In de begin fase van de tweede helft maakte Spakenburg een try door een verkeerde kick van AAC3 waardoor de stand op 14-17 kwam. Maar nog geen 5 minuten later maakt Spakenburg een verdedigingsfout waardoor AAC weer een try kon drukken: 14-24. In de 61e minuut maakte AAC een overtreding in hun eigen 20 meter gebied. Dit maakte het voor Spakenburg aantrekkelijk om een kick op de palen te nemen. Jurgen de Graaf mocht de kick nemen en schoot de bal tussen de palen waardoor de stand op 17-24 kwam. AAC bleef fouten maken waardoor er een soort zelfde situatie ontstond die op de zelfde manier werd opgelost. Hier door kwam de stand uit op 20-24 wat betekende dat als Spakenburg nog 1 try drukte ze de wedstrijd zouden winnen. In de 76e minuut maakte de rugby jongens deze try dan ook. Dit kwam door een snel genomen freekick van Maarten Schelling op Jurgen de Graaf die de try dan ook mooi afmaakte. De laatste 4 minuten werd er door AAC dan ook grote druk op Spakenburg uitgeoefend, maar deze gaf niet toe en wist de wedstrijd dan ook te winnen. Rugbyclub Spakenburg komt door deze overwinning op de 5e plek te staan in de 3e klasse van het Nederlandse Rugby.

Bekijk de foto’s

Fotografie: Niels van Kesteren